Barnehagens betydning når barn er pårørende – er en bok for ansatte i barnehagen og for andre som jobber tett på barn.
Les merKari Carlsen har fulgt utviklingen i nybrottsarbeidet i Reggio Emilia på nært hold. I sin nye bok går hun direkte til kildematerialet, og gir oss ny og spennende innsikt i pedagogisk praksis i barnehagene i Reggio Emilia, Italia.
Les merHva skjer når politikere gir oppdragelsen innhold uten å la seg stagge av barnefaglig kunnskap og dømmekraft? Forfatter og professor emeritus ved Universitetet i Oslo, Lars Løvlie, har skrevet essay om politisering og pedagogisk motstand i norsk skole.
Les merBarnehageutbyggingen er en konsekvens av at flere kvinner studerer og arbeider utenfor hjemmet, ikke opprinnelig for å la barnehagebarn dra nytte av barnehagens pedagogikk.
Les merKine Iren Bergsvik, Hilde Halvorsen Landro og Janette Hatløy har utviklet materiellet Hele meg – om kropp og grenser i barnehagen, et materiell om kroppen, seksualitet og grensesetting for barn.
Les merFor nyutdannede barnehagelærere kan aksjonsveiledning være et nyttig redskap i profesjonskvalifiseringen. Se intervju med forfatter av Erfaringer i spill - aksjonsveiledning i barnehagen, Børge Kristoffersen her!
Les merDysleksi er en spesifikk vanske med lesing og skriving som ikke kan forklares ut fra én faktor alene. Det er en medfødt disposisjon, uavhengig av evnenivå.
Les merLise Hannevig, Magritt Lundestad (OsloMet) og Eva Skogen (tidligere OsloMet) er aktuell med ny bok om pedagogisk ledelse i barnehagen. Med boken ønsker de at den pedagogiske lederrollen skal forstås på et nytt og bredere grunnlag.
Les merMange barnehager bruker pedagogiske programmer som støtte og hjelp i arbeidet sitt. Erfaringene fra praksis er mange – og meningene om bruken av standardiserte program for å forebygge og løse problemer i barnehagen er delt.
Les mer