Pedagogisk ledelse i fokus
Lise Hannevig, Magritt Lundestad (OsloMet) og Eva Skogen (tidligere OsloMet) er aktuell med ny bok om pedagogisk ledelse i barnehagen. Med boken ønsker de at den pedagogiske lederrollen skal forstås på et nytt og bredere grunnlag.
I monografien Pedagogisk leder i barnehagen – samhandling, organisering og dialog, beskriver forfatterne sentrale endringer i den pedagogiske lederens oppgaver som pedagog og leder.
De tar utgangspunkt i egne undersøkelser, med pedagogiske ledere, medarbeidere og studenter, for å få en forståelse av hva sentrale aktører på feltet tenker og forventer av pedagogisk leder. De presenterer teoretiske perspektiv, knytter disse til informantenes uttalelser, og forsøker å besvare hva god pedagogisk ledelse kan være.
– Barnehagelærerutdanningen har siden 2013 blitt beskrevet som en lederutdanning. I nye retningslinjer for utdanningen har ledelse fått en sentral plass. Ulike forskningsundersøkelser over tid har derimot vist at ledelse er et område nyutdannede i liten grad opplever at de behersker, og at de derfor etterlyser mer ledelse i utdanningen, forteller forfatterne.
Flat struktur
Barnehagen har historisk blitt sett på som en organisasjon med flat struktur. Det er også en av utfordringene, eller potensiale, som ligger i å være pedagogisk leder. Samtidig som at den pedagogiske lederen er en del av teamet på en avdeling eller base, forventes det også i større grad enn tidligere at pedagogen fremstår som en tydelig faglig leder.
– Å arbeide så nært sammen med medarbeidere som leder, er et særtrekk ved ledelsen til den pedagogiske lederen, og krever særskilt kompetanse om nærhet i ledelse. Den todelte rollen som pedagog og leder krever profesjonell bevissthet i utførelsen av faglig skjønn fra to ulike fagfelt samtidig, forteller forfatterne.
Mens styrer har det overordnede ansvaret for ledelse i barnehagen, har den pedagogiske lederen et særlig ansvar for ledelsen av det pedagogiske arbeidet i hverdagen.
– Pedagogisk leder må i større grad enn andre ledere beherske organisering og delegering knyttet til det daglige pedagogiske arbeidet, samt planlegging og utvikling av det pedagogiske arbeidet, utdyper de tre.
Nye oppgaver
Selv om pedagogiske ledere er ansvarlig for å iverksette og lede det pedagogiske arbeidet, kan det utenfra bli sett som en lederrolle med liten autoritet. Lederne og øvrige medarbeidere uten barnehagelærerutdanning gjør mange av de samme oppgavene i arbeidet med barna. I senere tid har pedagogisk leder i tillegg fått pålagt en mengde nye, administrative oppgaver – selv om dette varierer i noen grad fra barnehage til barnehage.
– Det er økt styring og flere krav fra barnehageeiere. Mye organisering og krav til å følge ulike programmer er tidskrevende, sier forfatterne.
«Tidsklemma» og kompleksiteten av ulike roller i én kan gjøre det vanskelig for pedagogisk leder å vite hva som forventes av og legges i denne rollen.
– Boken tematiserer dette, og hvordan barnehagelærere som er pedagogiske ledere kan forstå og utøve sin rolle som leder. Vi har samlet inn informasjon om hva pedagogiske ledere, et samlet personale og studenter mener om pedagogisk ledelse, og hva det innebærer i praksis.
Å våge å lede
I undersøkelsene forfatterne har gjort i forbindelse med arbeidet med boken, kommer det frem at noen av deltakerne vegrer seg for å innta «lederrollen». De gruer seg for eksempel til å gi oppgaver eller begrunne sine beslutninger til mer erfarne medarbeidere, og kjenner på usikkerhet og utrygghet når det kommer til ledelse. Faglig kunnskap og tyngde i ryggsekken, er derfor nødvendig.
– Vi henter empiri om ledelse fra ulike roller knyttet til barnehagen. Boken har i tillegg empiri fra en dialog mellom ledere og medarbeidere, som viser hva disse sammen oppfatter som sentralt for pedagogisk leders ledelse på avdeling eller base.
Målet er trygge og fortrolige pedagogiske ledere som kan bidra til en god barnehagehverdag for seg selv, sine medarbeidere, de foresatte og ikke minst; barna. For at det skal skje, må ledelseskompetanse sees som en viktig del av pedagogiske lederes profesjonskompetanse.
– Tre undersøkelser fra ulike perspektiver danner til sammen ny kunnskap om hva som sees som sentralt i pedagogisk ledelse, og hva som oppleves som hensiktsmessige lederhandlinger knyttet til å utvikle kvalitet i det samlede pedagogiske arbeidet, forteller forfatterne.
De er tydelig på at det ikke er deres hensikt å trekke frem spesielle teorier og forskning som «riktige» forståelser, men å vise grunnlaget for å forstå hva pedagogisk ledelse kan innebære.
– Vi håper at denne boken kan bidra til en større forståelse av hva den pedagogiske lederrollen innebærer, og at den kan bidra til forståelse av at kunnskap om ledelse er sentralt for å utføre pedagogisk ledelse i barnehagen, avslutter forfattertrioen.