En god start på det nye skoleåret

 
Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

 

Hvordan skape et trygt og godt læringsmiljø? Tone Evensen er en av forfatterne bak Hugin og Munin, en ny digital ressurs i norsk for unge med kort botid. Tone brenner for å skape god undervisning for flerspråklig ungdom og unge voksne. Her deler hun sine tips til aktiviteter som kan gi elevene en god start på det nye skoleåret.


Denne teksten ble først publisert på Tones blogg Glimt fra et flerspråklig klasserom.


Nytt skoleår, nye muligheter, ny læreplan og kanskje nye læremidler

En god start handler mye om å bli kjent og skape trygghet for elevene. Her har jeg samlet et knippe aktiviteter som egner seg godt i oppstarten av et skoleår, men som også kan brukes gjennom hele året for å skape et trygt og godt læringsmiljø.

Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO) har utarbeidet 10 prinsipper for god andrespråkslæring. Disse prinsippene er integrert i det digitale læremiddelet Hugin og Munin slik at elevene får jobbe med språkutvikling som de har behov for. I lærerveiledningen til Hugin og Munin får du gode råd om hvordan du kan ivareta alle de 10 prinsippene og mange aktivitetsforslag.

En god start handler mye om å bli kjent og skape trygghet for elevene.

Det første prinsippet er: Lær elevene å kjenne og bygg videre på forskunnskapene deres. For at alle elever skal få utfordringer tilpasset sine behov og forutsetninger, må lærerne kjenne elevene sine godt. Lærere trenger informasjon om elevenes skolebakgrunn, språkferdigheter, interesser og planer. Det er viktig å anerkjenne de erfaringene og ressursene elevene har, og ta utgangspunkt i dem i undervisningen.

 
Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

 

Lær elevene å kjenne

Navnelek med adjektiv

Denne aktiviteten er nyttig for å lære navn, samtidig som vi trener ordforråd.

Elevene sitter i en ring. Førstemann starter med å si navnet sitt + et adjektiv som starter på samme bokstav som navnet. For eksempel Tone – Tøff. Nestemann gjentar det som ble sagt og legger til sitt eget navn + adjektiv på samme bokstav. Tredjemann gjentar de to foregående og legger deretter til sitt eget navn + et nytt adjektiv. For eksempel slik: Tone – Tøff, Ali – Aktiv, Saron – Smart. Sånn fortsetter det rundt ringen til alle har sagt sitt navn og et adjektiv. Det kan være vanskelig å huske og det er selvsagt lov å hjelpe hvis noen står fast.

JEG-stjerne

Målet med aktiviteten er å skape bevissthet om at ethvert menneske har en identitet som er satt sammen av mange ulike roller og egenskaper, og vise at alle har flere sider ved seg som ikke alle kjenner til.

Alle elevene får tildelt hvert sitt ark som de skal tegne en stjerne på, med x antall spisser (for eksempel fem). Alternativt kan du forberede timen ved å tegne en stjerne på et ark og skrive ut et eksemplar til hver elev. Her finner du malen.

Nå skal hver elev fylle ut en stjerne med fem tagger, hvor hver enkelt skal skrive inn en rolle eller egenskap de har, på hver tagg. Det er fint hvis du i forkant har laget en egen identitetsstjerne som du kan vise klassen.

 
Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

Det kan være ulike måter å fylle ut stjernene på, hos oss ser det slik ut:
• En ting jeg liker å gjøre på fritiden
• Min favorittmusikk?
• En person som er viktig for meg
• Dette drømmer jeg om i framtida
• En ting jeg er flink til
I midten av stjerna skriver elevene navnet sitt, eller et kallenavn de har.

 

Til slutt presenterer alle de ulike identitetsstjernene for hverandre, også henger vi dem opp bakerst i klasserommet.

Speeddating

Elevene sitter rundt et langbord, med like mange på hver side. Hvert par får utdelt 2 terninger og en liste med 12 spørsmål. De bytter på å kaste terningene og stiller spørsmål utfra hvilket tall terningene viser. På et gitt signal bytter elevene på den ene siden plass, slik at de treffer en ny person.

En variant av denne oppgaven og som vi gjorde med stort hell denne uka er at elevene sitter sammen i grupper på 4. To og to intervjuer hverandre. Etterpå skal hver og en presentere sin partner for resten av gruppa. Når øvelsen var ferdig, fikk et par fra hver gruppe flytte seg til en ny gruppe og nye presentasjonsrunder.

I denne aktiviteten må elevene fokusere på å lytte til hva den andre sier, alle får snakke om både ting de vet fra før og nye ting som de kanskje ikke kjenner til eller har erfaring med. Til slutt kan man la elevene presentere en medelev for hele klassen.

Ta i bruk elevenes flerspråklige ressurser

Språk er det viktigste redskap vi har til å formidle og motta kunnskap om verden. Vi lærer best på et språk vi forstår og derfor er det viktig å ta vare på og videreutvikle elevenes språkrepertoar. Morsmålet er dessuten viktig for elevenes identitet. Å anerkjenne og støtte opp om flerspråklighet vil gi elevene en opplevelse av at deres erfaringer er verdifulle, noe som igjen vil virke positivt inn på elevenes motivasjon.

Hvordan kan man jobbe med å elevenes fulle språkrepertoar i klasserommet? Det er selvsagt mange måter du kan gjøre det på, men et eksempel som krever lite forberedelse er å la elevene lage språkbiografier, slik at læreren kan bli bedre kjent med og få mer innsikt i alle språkene som elevene forholder seg til i hverdagen.

Språkbiografi 

Elevene får utdelt en silhuett som de fyller ut med farger og språk. Deretter kan hver og en kommentere og presentere sine språkportretter. Gjennom plassering, fargevalg, symboler og skriftlige kommentarer kommuniserer elevene om sin egen oppfattelse av sitt språklige repertoar.

 
Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

 

Språk og statistikk

På de fleste skoler og alle voksenopplæringssentre finnes en rik kilde av språk og erfaringer knyttet til språklæring som kan være gjenstand for forskning. I denne oppgaven skal elevene kartlegge hvilke språk som snakkes i klassen eller på skolen. La elevene selv planlegge og utforme spørsmål som er relevante. For eksempel kan de undersøke hvor mange språk de kan til sammen, hvor mange forskjellige morsmål er det, hvilken strategi er den beste for å lære et nytt språk.

Spørsmålene kan lages i Google Forms eller Google Skjema. Lag stolpediagram for å illustrere resultatene.

Refleksjon rundt egen læring

Bodymap 

Hensikten med denne oppgaven er at elevene skal reflektere rundt egen læring og samtidig forstå at vi er forskjellige og lærer på ulike måter. Oppgaven får også fram elevenes forventninger til skoleåret.

La elevene arbeide i grupper på 4–5 elever. Hver gruppe tegner omriss av en person i helfigur. Hver kroppsdel fylles ut.

 
 
Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

 
  • Hode: Hvordan bruker vi tankene i læringsarbeidet? Hva tenker vi om å lære? Hva tror vi at vi vil lære?

  • Øyne: Hva bruker vi øyne til i læringsprosessen? Lese, se film, se rundt oss osv.

  • Ører: Hva bruker vi ørene til, hvorfor er det viktig å lytte? musikk, film, læreren, nyheter…

  • Munn: Uttale, kommunikasjon, samtale, presentasjon…

  • Skuldre: Hva hindrer oss i læring, er det noe som tynger skuldrene våre?

  • Hjerte: Hva føler vi rundt skole og læring? Hva ønsker vi å lære?

  • Mage: Hvordan føles det i magen når vi tenker på skole og læring?

  • Hender/føtter: Hva kan vi gjøre for å lære? Gå tur, lage mat, skape ting, skrive, tegne…

 

Hvordan skal en god klassekamerat være?

I stedet for klasseregler vil jeg la elevene beskrive hvordan en god klassekamerat skal være. Elevene får først noen minutter til å tenke individuelt på spørsmålet. Deretter sitter de sammen i grupper på 3–4 elever og fyller ut et skjema sammen. De kan gjerne bruke morsmålet mens de diskuterer seg fram til løsninger, men det de skriver ned skal formuleres på norsk. Til slutt samler vi alt i en felles plakat som vi henger opp i klasserommet. Last ned skjema her.

Ha det gøy sammen!

Sola skinner på meg og alle som …

Formål: Gi god opplevelse
Utstyr: En stol mindre enn det er deltakere

 
Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

 

Alle unntatt en sitter på hver sin stol i en ring. En står i midten. Vedkommende sier: “Sola skinner på meg og alle som………” Resten av setningen finner eleven på selv. For eksempel: “sola skinner på meg og alle som har vært i Danmark”. Alle dette gjelder må reise seg opp og sette seg på en annen stol. Den som står i midten skal også prøve å få satt seg. Den som ikke har funnet ny stol står nå i midten og finner på en ny setning. Det kan være lurt å la sola skinne på ufarlige ting i starten. I ei trygg gruppe kan en etter hvert f.eks. bli enig om at en skal la sola skinne på følelser eller egenskaper. Denne aktiviteten er ofte populær blant elevene og de spør ofte om vi kan leke denne.

Bygg spagettitårn

Formål: Samarbeid, ha det gøy, samtale om konstruksjoner
Utstyr: Marshmallows og spagetti/tannpirkere

Dette er en morsom samarbeidsoppgave som tvinger elevene til å snakke sammen og samarbeide for å finne de beste løsningene for å bygge det høyeste tårnet av marshmallows og spagetti.

 
Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

Foto: Tone Evensen

 

Lykke til med oppstarten!


Tone Evensen er en av forfatterene av det digitale læremiddelet Hugin og Munin. Hun jobber til vanlig på Ringsaker voksenpedagogisk senter med nyankomne ungdommer. Hun har tidligere jobbet på Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring (NAFO).

I tillegg til å undervise ungdommer skriver hun bloggen Glimt fra et flerspråklig klasserom og kommer gjerne rundt i landet for å holde kurs og foredrag. I 2017 ble hun tildelt Den europeiske språkprisen og i 2018 ble hun kåret til årets fabelaktige formidler av Kopinor.