Erfaringer i spill

 
 

Den nyutdannede læreren har sekken full av kompetanse, kunnskap og ferdigheter, men er langt fra ferdig utlært. Hvordan kan handlingsorienterte veiledningsformer gi verdifull læring og redskaper i overgangen mellom utdanning og lærerprofesjon?

Børge Kristoffersen (dosent i drama ved Dronning Mauds Minne Høgskole for barnehagelærerutdanning) er aktuell med ny bok kalt Erfaringer i spill, som tar for seg veiledning av nyutdannede lærere det første året de er ute i profesjonspraksis.

Den fokuserer på en veiledningsform som forfatteren har kalt aksjonsveiledning, både i teori og praksis. Bokas formål er todelt; den handler både om en veiledningsform, og om møtet med de nyutdannede det første året de er ute i praksis. Møter med over 400 nye lærere har bidratt med stor inspirasjon til denne boka.  

For nyutdannede barnehagelærere kan aksjonsveiledning være et nyttig redskap i profesjonskvalifiseringen. Denne boken setter søkelys på hvordan kunnskaper fra et estetisk fagområde, teateret, kan bidra i veiledning av nyutdannede barnehagelærere det første året i deres profesjonspraksis.

Bla i boken her!