Ville du ha vært elev i din egen klasse?
Dette spørsmålet - hentet fra Ung.no, Bufdirs informasjonskanal for ungdom - er dessverre ikke uvanlig. I følge Ungdata 2019, trives stadig færre ungdommer på skolen, og det er et økende antall ungdommer som oppfatter skolen som kjedelig. Rundt sju av ti elever på ungdomsskolen og i videregående opplæring oppgir at de kjeder seg på skolen.
Hvorfor er det slik? Barn og unge som går på skole i dag, har vokst opp med «døgnåpen» og ubegrenset tilgang på underholdning via mobil, nettbrett og streaming. Men når hjernen blir konstant stimulert, vil den ha mer. Distraksjonen er kun et tastetrykk unna, og da kan det være vanskelig å fokusere på fagstoff og det du skal lære i klasserommet.
Klasserommet er dessuten mangfoldig. Det er satt sammen av barn og unge med ulike interesser, kunnskapsnivå og læringspreferanser, som skal lære på samme måte – ofte under tidspress.
Som lærer kan man i dette miljøet kjenne på en maktesløshet; hvordan får man med seg alle? Det er jo ditt ansvar, er det ikke?
Kreativitet i skolen
Ambisjonen er muligens vel ambisiøs, men som forvalter i verdens viktigste yrke, i en hverdag der eleven i verste fall dropper ut av skolen på grunn av kjedsomhet, må vi prøve å få med oss flest mulig. Forfatterduoen Cecilie Pedersen Dalland og Haakon Thaule-Hatt mener at noe av løsningen kan ligge i økt fokus på kreativitet i undervisningen.
Men hvordan går du frem? Hvor starter du?
Du trenger ikke være komiker av natur, kle deg ut eller bruke timevis på å finne på artige påfunn. Du må tenke relevans. Fagstoffet må knyttes til det elevene interesserer seg for, og spørsmålet elevene ofte stiller i frustrasjon, “Hva skal jeg med dette?” må tas på alvor.
Det krever naturligvis en god lærer-elev-relasjon; en lærer som tar hensyn og tilpasser undervisningen til tid og miljø, og som benytter ulike undervisningsmetoder for å vekke elevens interesse. Det krever samarbeid mellom lærer og elev – sammen er dere kanskje fulle av ideer! Hvis det legges til rette for det, kan det oppmuntre til nysgjerrige elever som får ta del i undervisningen. Gjennom trening og oppmuntring kan både lærer og elev utvikle kreativiteten.
Våg å være kreativ i ikke-estetiske fag
Kreative aktiviteter må ikke være tilknyttet ett bestemt fag eller være noe som gis utenom normal skoledag. Lærerne må verdsette skaperkraft og nysgjerrighet, og legge til rette for at elevene får utforske dette gjennom hele grunnopplæringen. De fleste lærere ivaretar dette i fag som musikk og kunst og håndverk, men det er viktig at kreativitet implementeres i alle fag.
Tenk derfor aktivt gjennom hvordan du kan bruke kreativitet for å skape engasjement når du skal formidle lærestoffet.
- Hvorfor skal elevene lære dette?
- Hva er spennende med dette fagstoffet?
- Hvordan kan jeg få engasjert elevene i denne timen?
Ikke vær redd for å bruke kreative metoder og innfallsvinkler, selv om du ikke har prøvd det før. På samme måte som du skal gi elevene rom for å feile, skal du gi det også til deg selv. Klarer du å kombinere en spontan og improviserende væremåte med faglig trygghet og tilstedeværelse, vil det gjøre stor forskjell i klasserommet. Og av og til kan det være nyttig å stille seg spørsmålet: ville jeg ha vært elev i min egen klasse?
Kreativitet i skolen gir eksempler, håndfaste råd og metodikk for utvikling av din egen kreativitet, uansett fag. Boken er skrevet for å gi deg og kollegene dine tips og eksempler på kreative innganger.