Tysk 1 i fagfornyelsen - Los geht's og Servus!
Mange tysklærere lurer nok på hva de skal gjøre nå som fagfornyelsen står på trappene. De som allerede bruker de nyeste utgavene av Los Geht’s (2015-2017) eller Servus! (2018) kan sitte rolig i båten, og de som lurer på om de kan bytte til disse bøkene kan være trygge på at de fullt ut kan brukes i henhold til den nye læreplanen.
For Tysk II har vi revidert vårt populære læreverk Weiter Geht’s.
Les mer om 2. utgave av Weiter Geht’s her
Ifølge UDIR er kommunikasjon det viktigste i faget. Elevene skal lære å forstå egen og andres kulturelle bakgrunn slik at de kan kommunisere effektivt i ulike sammenhenger.
Fra UDIR:
Læreplanen legger til rette for at elevene skal bli aktive språkbrukere som kan delta i varierte og autentiske kommunikasjonssituasjoner. Elevene skal lære å samhandle og skal oppleve glede i møte med andre mennesker og kulturer. De skal ta språket i bruk og skal kunne lytte, samtale, lese og skrive både med og uten hjelpemidler.
https://www.udir.no/laring-og-trivsel/lareplanverket/fagspesifikk-stotte/nytt-i-fagene/hva-er-nytt-i-fremmedsprak/
Dette har allerede vært grunnleggende i utformingen av både Servus! og Los Geht’s.
Slik svarer Los Geht’s og Servus! på læreplanmålene etter fagfornyelsen
1. Lytte til og forstå enkel og tydelig tale om personlige og dagligdagse emner
Bøkene har innleste tekster i boka og filmer i nettressursen.
2. Delta i enkle samtaler i dagligdagse situasjoner om aktiviteter og kjente emner
Bøkene har et stort antall muntlige oppgaver som inviterer til samhandling fra første leksjon. Etter hvert som ukene og månedene går, opparbeider elevene seg et aktivt ordforråd.
3. Muntlig fortelle om dagligliv og opplevelser og uttrykke meninger, også spontant
Det er mange muntlige oppgaver som gjør at elevene lærer å snakke sammen om opplevelser og erfaringer, de øver også på å uttrykke meninger spontant.
4. Lese og forstå tilpassede og enklere autentiske tekster om personlige og dagligdagse emner
Bøkene inneholder et rikt utvalg tekster i ulike sjangre, både autentiske og tilpassede. Man kan velge mellom mange interessante emner som er tilpasset målgruppen .
5. Skrive enkle tekster om dagligliv og opplevelser som forteller, beskriver og informerer, med og uten hjelpemidler
I bøkene får elevene skriverammer og glosehjelp slik at de kan skrive enkle tekster i ulike sjangre om flere temaer. Elevene tar i bruk språket fra første time.
6. Bruke enkle språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte
Begge bøkene har et rikt utvalg grammatikkoppgaver både i arbeidsbok og på nett. Her kan elevene velge oppgaver ut fra nivå.
7. Bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen
Oppgaver i tekst- og arbeidsbok og på nettstedene legger til rette for å bruke ulike lærings- og kommunikasjonsstrategier.
8. Utforske og beskrive levemåter, tradisjoner og geografi i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn
Gjennom tekster og oppgaver utvikler elevene ferdigheter i å utforske og beskrive.
9. Utforske og beskrive kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gi uttrykk for egne opplevelser
Bøkene har egne kapitler om kunst og kultur, samt er rikt illustrert. Bildene egner seg godt som utgangspunkt til å gi uttrykk for egne opplevelser, både skriftlig og muntlig.
Du kan lese mer om kompetansemålene hos UDIR:
https://www.udir.no/lk20/fsp01-02/kompetansemaal-og-vurdering/kv161