Utdanningsvalg er mye mer enn å velge utdanning

Noe av det første Reinhardt gjør med sine elever i utdanningsvalg (som regel på 9.trinn, men trinn spiller ingen rolle her) er å vise setningen «Opplæringa i skole [..] skal, i samarbeid og forståing med heimen, opne dører mot verda og framtida [..]», fra Opplæringsloven. Dette åpner for en samtale om hvilke dører de allerede har gått gjennom i sin karriere, og hva som skal til for å åpne dører som står foran dem i framtiden. I disse samtalene kommer det ofte frem elevene stiller med et snevert ordforråd og bakgrunn for å snakke om egen karriere som er begrenset til de tilfeldige samtalene de av og til har om dette temaet. Ved å gjøre utdanningsvalg til et fast innslag i elevenes uker, øker de etter hvert ordforrådet de trenger for å snakke om utdanning og arbeid, og samtalene blir planlagte heller enn tilfeldige.

For de som fortsatt ser utdanningsvalg som en tidstyv og et sideprosjekt, er det vel verdt å tenke gjennom hva som er formålet med utdanningen elevene får.

Identitet og danning i utdanningsvalg

Opplæringens verdigrunnlag anses som grunnmuren i skolens virksomhet: «Verdiene er grunnlaget for vårt demokrati og skal hjelpe oss å leve, lære og arbeide sammen i en kompleks samtid og i møte med en ukjent framtid.» For de som fortsatt ser utdanningsvalg som en tidstyv og et sideprosjekt, er det vel verdt å tenke gjennom hva som er formålet med utdanningen elevene får.

Anne Cathrine H. Asplin og Lars Gunnar Lingås skriver følgende om identitet og danning i utdanningsvalg: «Det er et krevende prosjekt å gjøre faget utdanningsvalg givende og meningsfullt. Det skal arbeides med informasjon, kunnskap, ferdigheter, kompetanser, holdninger, verdier og handling». Videre skriver forfatterne at «utdanningsvalg skal sammen med andre skolefag bidra til at elevene mestrer store utfordringer i livet, at de utvikler livsmening og finner mening i ulike typer arbeid. Faget handler mer om «å være» enn om «å prestere»». (Lingås & Høsøien, s. 116)

Kenneth Bareksten fremhever i en artikkel i utdanningsnytt.no at «Det viktigste med faget utdanningsvalg er ikke valg av utdanning». Vi stiller oss bak Lektor Barekstens utsagn om at faget er rettet mot hele eleven, ikke bare valget av utdanning og videre opplæring.

Kvalitet i utdanningsvalg

Kvalitet i planlegging, gjennomføring og evaluering av aktivitet i utdanningsvalg er sentralt for å understøtte og utvikle kvalitet i karriereveiledning i skolen ved å rette oppmerksomheten mot innholdet i undervisningen og kunnskap om didaktikk i faget. Som med andre fag ønsker vi at det skal være mulig å planlegge langsiktig for å utvikle elevenes karrierekompetanse.

I 2017 skrev vi boken Utdanningsvalg - karrierelæring og livsmestring, basert på gjeldende læreplan. Målet var å utstyre lærerne med undervisningsmateriell og fremgangsmåter for å tilby elevene muligheter for karrierelæring i klasserommet. Tre år senere, i 2020, kom første utgave av den reviderte Min Framtid med utgangspunkt i kompetansemålene i LK20. Her er målgruppen elevene, men samtidig ligger også til grunn en tanke om at innholdet i denne arbeidsboken vil lette lærerens arbeid med å planlegge og gjennomføre undervisningen i utdanningsvalg.

Karrierelæring og livsmestring

Sir Ken Robinson er kjent blant annet fra en TED Talk med tittelen «Do schools kill creativity?», rangert som en av de mest sette presentasjonene gjennom tidene. Han har også skrevet noe om hva han tenker at skolene skal ha som formål med sine elever. Formålet kan oppsummeres i fire dimensjoner (vår oversettelse):

  1. Personlig: Elevene bør være i stand til å engasjere seg i sin indre verden, så vel som i verden rundt seg.

  2. Kulturelt: Skolen bør gjøre elevene i stand til å forstå sin egen kultur, og respektere mangfoldet hos andre.

  3. Økonomisk: Utdanning bør sette elevene i stand til å bli økonomisk ansvarlige og selvstendige.

  4. Sosialt: Utdanning bør gjøre at elevene blir aktive og omtenksomme borgere.

 

Min Framtid er elevens arbeidsbok, og laget for at lærere skal få didaktisk støtte i undervisningen i Utdanningsvalg. Fagets relevans for skolens kjerneoppgave er stor.

Arbeidsboken følger eleven gjennom 8.-10.trinn. På hvert trinn er øvelser organisert i to hovedtema.  Det første dreier seg om innsikt i ulike tema som bidrar til karrierelæring og livsmestring. Det andre temaet setter søkelys på utsikt, få oversikt over det store utvalget av utdanninger og yrker, hvordan håndtere informasjonen og gjøre den relevant for elevene

Min Framtid er et av tre elementer vi tilbyr lærere som har ansvar for faget utdanningsvalg. Et annet element er lærerveiledning til arbeidsboken som ligger lett tilgjengelig på minframtid.fagbokforlaget.no. Her er mange digitale ressurser til direkte bruk i undervisningen. Det tredje elementet er læreboken Utdanningsvalg – karrierelæring og livsmestring som går mer i dybden på didaktisk rasjonale og gir dybdeforståelse som bakgrunn for å bruke arbeidsboken.

Tverrfaglighet

Med LK20 opplever vi at karriereveiledning blir sett mer i sammenheng med de forskjellige fagene i skolen. Under elementet fagets relevans og verdier, kan vi blant annet se at: «Faget norsk skal ruste elevene til [...] et arbeidsliv som stiller krav om variert kompetanse [...]». Vi kan også lese at «Matematikk skal forberede elevene på et samfunn og arbeidsliv i utvikling». Slike lignende sitat kan vi hente fra alle de andre fagene også. Min Framtid har i lærerveiledningen en oversikt over alle fags kobling til faget utdanningsvalg, i tillegg til at alle øvelser er tydeliggjort med kompetansemål og relevans for faget. Slik blir det kanskje lettere å få øye på tverrfagligheten som ligger i det felles målet om «leve, lære og arbeide sammen».

Framtidens utdanningsvalg

Rapporten Kvalitet i karriereveiledning i skolen  (Hkdir 2021) viser til noen hovedfunn som gjør det viktig å fortsatt vise hvordan faget kan gjøres interessant for elevene:

Et av hovedfunnene er at kvalitetsutvikling og kvalitetssikring i karriereveiledning ikke er høyt prioritert i skolen. De som driver karriereveiledning, har få faglige sparringspartnere og ofte trangt med ressurser.

Et annet hovedfunn er at karriereveiledningen ble tilbudt med ulike former for struktur, innhold og organisering fra skole til skole. Dermed er det vanskelig å identifisere en samlet beskrivelse av hva kvalitet i karriereveiledning er og skal være.

Med et verk som Min framtid er det i større grad mulig å planlegge helhetlig og finne overordnede mål for hva karrierelæringen skal innbefatte for elevene.

 Kjell Helge Kleppestø og Reinhardt Jåstad Røyset

Referanser:
Lingås, L. G. & Høsøien, U. (2016). Utdanningsvalg – identitet og danning. Gyldendal Akademisk


Min framtid 2022
Arbeidsbok i utdanningsvalg
Kjell Helge Kleppestø og Reinhardt Jåstad Røyset

Min framtid har øvelser og oppgaver som forbereder elevene på de valgene om utdanning de må gjøre på 10. trinn. Gjennom øvelsene vil de lære mye om seg selv, og samtidig få kunnskap om de mange mulighetene som finnes. Elevene vil gå på jakt etter sine interesser, styrker og egenskaper, og få hjelp til å se framover mot videre karriere.

Bestill «Min framtid 2022 – Arbeidsbok i utdanningsvalg»

 

Utdanningsvalg – karrierelæring og livsmestring
Kjell Helge Kleppestø og Reinhardt Jåstad Røyset

Dette er en etterlengtet bok til oss som ønsker å bli bedre på å legge til rette for læring og utvikling i faget utdanningsvalg. Boken er en systematisk og grundig innføring i et mangfold av muligheter og konkrete fremgangsmåter. Samtidig utfordrer forfatterne oss på en mer grunnleggende måte gjennom å vise hva god pedagogisk praksis kan være.»

Bestill «Utdanningsvalg – karrierelæring og livsmestring»