Rike oppgaver - for motivasjon, engasjement og læring
Som lærere står vi overfor stadig skiftende utfordringer i klasserommet, og vi må finne gode måter å inspirere og engasjere elevene våre på. Både nasjonale og internasjonale undersøkelser tegner et bilde av at flere elever mangler motivasjon for skolearbeidet og opplever undervisningen som lite relevant (Skaalvik og Federici, 2015; Lillejord mfl., 2017; Utdanningsdirektoratet, 2022). I boka Rike oppgaver – for motivasjon, engasjement og læring presenterer vi rike oppgaver som en metode for å skape mer meningsfull, engasjerende og utforskende undervisning.
Hva er rike oppgaver?
I de rike oppgavene skal elevene møte ekte problemer, spørsmål eller utfordringer som de kan kjenne igjen fra verdenen utenfor klasserommet. Det gjør at oppgavene oppleves meningsfulle og relevante når det skapes en kontekst som er kjent for elevene. Rike oppgaver kan defineres som en åpen utforsking av et tema der fagets språk og arbeidsmåter står sentralt (Moulds, 2002). Undervisning og læreplaner utfordrer lærerne til å åpne dører til verden og gjøre læring relatert til en verden utenfor klasserommet. Rike oppgaver kan være en god metode å bruke i dette arbeidet.
Hvordan kan rike oppgaver brukes i undervisningen?
For å synliggjøre hvordan en rik oppgave kan se ut, viser vi her et praksiseksempel fra naturfag. Elevene ble presentert for dette oppdraget: «Naturvernforbundet har bedt dere om hjelp til å utforske Emmausbukta. Dere skal gjøre feltarbeid og dokumentere funn underveis. Lag en plakat som beskriver hvilke organismer dere finner, og hvordan disse lever i Emmausbukta.» Oppgaven defineres som rik fordi elevene settes i roller som biologer og må arbeide som eksperter i faget. Oppgaven ivaretar også intensjonen i læreplanen om at naturfag skal gi elevene naturopplevelser, når elevene utforsker et nærområde. Den rike oppgaven kan treffe like godt for elever som har stort læringspotensial, og for dem som strever. Gjennom rike oppgaver skal elevene få vise hva de kan, fremfor å avsløre hva de ikke får til.
Litteratur
Lillejord, S. (2019). Stress i skolen: en systematisk kunnskapsoversikt. Oslo: Kunnskapssenter for utdanning.
Moulds, P.A. (2002). «Rich tasks: developing student learning around important tasks». Australian Science Teachers’ Journal, 48(4).
Skaalvik, E.M. og A. Federici (2015). «Prestasjonspresset i skolen». Bedre skole, 3.
Utdanningsdirektoratet (2022). «Elevundersøkelsen 2022 – hovedrapport: Nedgang på alle læringsmiljøindekser». https://www.udir.no/tall-og-forskning/ finn-forskning/rapporter/2023/elevundersokelsen-2022-hovedrapporten/