Barnekonvensjonen helt nedpå

 

Malin Albrechtsen van der Hagen og Helene Kløcker er forfatterne av boka «Barnekonvensjonen helt nedpå – enkelt og praktisk for barnehagen». De deler en sterk lidenskap for barns rettigheter og brenner for å bygge broer mellom praksis, teori og juss. Malin er jurist og har spesialisert seg innen barns rettigheter i studier og arbeidsliv, mens Helene har en pedagogisk bakgrunn, med en master i ledelse og lang erfaring fra oppvekstsektoren. 

Forfatterne: Helene Kløcker og Malin Albrechtsen van der Hagen

 

En høyaktuell bok rettet mot alle som jobber med eller for barn. Boken kombinerer teori og praksis og gir leserne innsikt i hvordan FNs barnekonvensjon kan brukes i hverdagen. Den inkluderer praktiske praksiseksempler som illustrerer hvordan man kan anvende barnekonvensjonen i ulike situasjoner i barnehagen. Med et lett tilgjengelig språk og konkrete eksempler er den ment som en praktisk ressurs for alle som ønsker å forstå og anvende barnekonvensjonen i barnehagehverdagen.

Hvorfor har dere skrevet denne boka?

Vi har skrevet boka på vegne av barna – de som er avhengige av voksnes kunnskap og ferdigheter for å få et godt liv. Gjennom denne boken ønsker vi å gi de ansatte i barnehagesektoren verktøyene de trenger for å forstå og praktisere barnekonvensjonen i det daglige arbeidet. Vi har forsøkt å bryte ned komplekse juridiske prinsipper til forståelige og anvendbare verktøy, slik at ansatte kan gjennomføre barnets beste-vurderinger som anbefalt av FNs barnekomité. Målet er å gi konkret kunnskap som kan brukes i en hektisk hverdag for å oppfylle barnekonvensjonen i praksis.

Er boka bare for ansatte i barnehagen?

Selv om boka primært er rettet mot ansatte i barnehagen, er innhold relevant for alle som arbeider med barn, enten det er i skole, helsevesen eller andre velferdstjenester. Barnekonvensjonen gjelder for alle som jobber med barn, og boken gir praktisk og konkret kunnskap som hjelper med å oppfylle kravene i barnehageloven, rammeplanen og barnekonvensjonen. Den fungerer også som et verktøy for barnehagemyndigheter, barnehageeiere og statsforvaltere i deres arbeid med å implementere regelverket i sine sektorer, og bidrar til å sikre at barnehager etterlever barnekonvensjonen.

Hva har vært viktig for dere å løfte frem?

Vi har lagt stor vekt på betydningen av forebygging og tidlig innsats i praksis. Boken viser hvordan barnekonvensjonen kan brukes som et verktøy for å bygge gode tiltak som beskytter barn basert på solide barnets beste-vurderinger. Særlig barn med fysiske og psykiske funksjonsnedsettelser er mer utsatt for risiko. Innholdet i boken vektlegger hvordan deres rettigheter kan ivaretas i praksis. Målet er å sikre at disse barna får den beskyttelsen og de tiltakene de trenger for å ha et trygt og godt barnehagemiljø. Dette gjelder ikke bare her og nå, men også for å sikre deres fremtidige utvikling og trivsel.

 
Vårt høyeste ønske er at du skal få kunnskap, bli inspirert og ikke minst få mot til å stå på for barna! Barndommen er ikke en tid der man venter på å bli voksen. Barn er prisgitt voksne for å få gode liv. Du har et arbeid hvor du virkelig kan gjøre en forskjell, og du kan være en avgjørende person for at barna får oppfylt sine rettigheter
— Helene Kløcker og Malin Albrechtsen van der Hagen
 

Hvordan mener dere at boken deres kan bidra til å fylle barnets beste-vurderingen med innhold?

Barnets beste er et kjent begrep, men hvordan man praktisk skal fylle dette med innhold, er ofte mer uklart. Boken tar en pedagogisk tilnærming til dette juridiske prinsippet og gir konkrete verktøy for å gjennomføre barnets beste-vurderinger i praksis, basert på FNs barnekomités syv momenter. Disse vurderingene må tilpasses barnets individuelle behov, og tiltakene må være fleksible nok til å kunne justeres etter barnets utvikling. Boken hjelper leserne med å utføre og dokumentere disse vurderingene på en grundig måte, samtidig som den gir innsikt i hvordan man kan veie ulike hensyn opp mot hverandre. 

Rosinen i pølsa

Det vi omtaler som “rosinen i pølsa” er hvordan barnets beste-vurderinger kan gjøres i enkeltvedtak om spesialpedagogisk hjelp etter barnehageloven § 37 og individuell tilrettelegging etter barnehageloven § 31. I samarbeid med fagfolk har vi skapt historiene til barnehagebarna Ole-Aleksander og Lise-Lotte, og beskrevet deres styrker og utfordringer. Videre har vi synliggjort hvordan en “kommune” har vurdert barnets beste, vektet momentene innbyrdes og opp mot andre hensyn og dokumentert dette skriftlig. Både kommunene, barnehagen, barna og familiene i disse vedtakene er fiktive. Barnets beste-vurderingene er derimot høyst reelle og bygger på lovverk, tilsynsrapporter, forskning og erfaringer fra fagfolk som vi har “sparret” med. Tanken er å gi en pedagogisk tilnærming på et juridisk prinsipp i praksis!


Dere løfter også frem "laget rundt barnet" – hva mener dere med det?

Det er viktig med tverrfaglig samarbeid og tidlig innsats for å sikre barnets beste. For å lykkes, er det avgjørende at alle aktørene rundt barnet jobber sammen på riktig tidspunkt, selv om det kan være utfordrende når forskjellige fagfelt skal samarbeide. I boken understrekes betydningen av at alle involverte følger det samme utgangspunktet, nemlig de syv momentene i barnets beste-vurderingen. På den måten kan man sikre at alle trekker i samme retning og jobber mot å ivareta barnets rettigheter på best mulig måte.

Ta gjerne kontakt om du ønsker et inspirasjonsforedrag på en konferanse, en fagdag eller et innlegg i din kommune eller hos din statsforvalter.