En los i valg av forskningsmetode i lærerutdanningen
Metodeopplæring i lærerutdanning vekker sterkt engasjement i fagmiljøene. Fagdisiplinære tradisjoner i møte med masterkrav i lærerutdanningen, gjør at mange spør seg: hva slags metode- og vitenskapsundervisning trenger studentene våre? I Khrono på forsommeren har denne diskusjonen utspilt seg med sterke meninger på hver side og overskrifter som «Alle intervjuer lærere til masteroppgaven — Utbredt irritasjon», og «Kven skal eigentleg ha definisjonsmakt til å avgjere kva som er ei rimeleg metodisk balanse innan alle dei svært ulike fagområda i lærarutdanninga?».
Innleggene inviterer til fortsatt debatt om variasjon i metodebruk. Hvor selvstendige og kreative bør, og kan vi forvente at studenter skal være når det gjelder valg av metode- og ikke minst hvilken rolle har fagdisiplinene i metodeopplæringen?
Er Metodelosen en ny metodebok? spør vi redaktørene av sommerens ferske Metodelosen. Om valg av forskningsmetode i lærerutdanning.
- Med Metodelosen prøver vi å lose studentene gjennom valg av forskningsdesign i arbeidet med masteroppgavene sine, sier Julie Ane Ødegaard Borge, førsteamanuensis i samfunnsfag ved NLA Høgskolen. - Uavhengig av hvilken metode de ender opp med å velge til slutt. Hun har sammen med Bodil Svendsen, førsteamanuensis i naturfag ved NTNU, vært redaktør den vitenskapelig antologien. - Vi har kalt boka Metodelosen, siden det å starte på et forskningsprosjekt kan sammenlignes med å begi seg ut i ukjent farvann. Med en los kan du styre unna skjær og komme trygt i havn, forklarer Bodil.
Redaktørene har invitert et knippe skoleforskere fra flere ulike fagdisipliner og lærerutdanninger i Norge til å dele egne erfaringer fra forskningsprosessen.
- Ofte når vi jobber er det mye vi ikke snakker om underveis. I sluttproduktet, enten det er en artikkel, masteroppgave eller phd avhandling, har vi tatt en rekke valg, men hvordan og hvorfor det ble slik, er mindre belyst. Her har vi imidlertid mye å lære av hverandre, sier Julie.
- Ja, en felles erfaring er at veien frem til sluttproduktet sjelden er ukomplisert. Vi prøver å gi innblikk i hvorfor ting ble som de ble, hvordan vi tenkte underveis, hva vi gjorde, og hvilke utfordringer vi støtte på. Når vi skulle samle inn data, hvorfor valgte vi å gjøre det akkurat slik? Og hva fikk vi da få svar på? Og kanskje enda viktigere, hva fikk vi ikke svar på med metoden vi hadde valgt? forteller Bodil.
I praksis er metode- og vitenskapsundervisningen organisert ulikt på lærerutdanningene i Norge.
- Denne boken vil være et viktig bidrag for alle dem, som tross dagens diskusjon om hvordan metodeopplæringen best bør organiseres, har felles metode- og vitenskapsundervisning i lærerutdanningene. Der vi underviser har vi for eksempel samfunnsfag, naturfag, matte, norsk, krle og ped studentene samlet og vi prøver å se felles utfordringer i arbeidet med prosjektskisser og forskningsdesign. Refleksjon rundt forholdet mellom problemstilling og forskningsdesign er et viktig tema i boken, og vi prøver å peke på noen felles utfordringer vi alle står overfor når det gjelder utvikling av forskningsdesign – uavhengig av fagområde, bekrefter Bodil, og Julie og forteller videre.
- Uansett om de velger kvalitativ eller kvantitativ tilnærming, skal det være problemstillingen som styrer valg av forskningsdesign. Da kan det være like aktuelt for naturfagstudentene å lære om intervju av elever i klasserommet, som for samfunnsfagstudentene å lære om observasjon av en samfunnsfagstime.
- Slik fungerer boka også som en guide med hensyn til hovedtrekkene i sentrale og mye brukte metoder i lærerutdanningsforskning, sier Bodil.
- Men det er ingen ny «metodebok», ler Julie. - Nei, det er en Metodelos, sier Bodil. En los i valg av forskningsmetode i lærerutdanning.