Psykisk helse i skolen

«Kristian har inspeksjon i storefri. Midt i skolegården ser han Birk som går rundt med et stort nøkkelknippe som han slenger vilt rundt seg. Kristian ber Birk om å få nøklene, men Birk tviholder på knippet og fortsetter å slenge det slik at han nesten treffer Kristian i ansiktet. Kristian kjenner at han er varm i kroppen og hjertet banker fort, han presser Birk opp i et hjørne og tar fra ham nøklene med makt. Birk hyler og skriker og slår Kristian hardt i magen før han løper sin vei».

Utfordrende atferd hos elever i skolen kan ofte være vanskelig å forstå. Reaksjonene kan være kraftige og voldsomme, og kan oppleves som plutselige og vanskelige å håndtere. Å komme nærmere en forståelse av hva som ligger bak slike reaksjoner kan bidra til å gi en større trygghet og handlingsrom i møte med eleven.

Barn utvikles i samspill med sine omgivelser

Negative og belastende erfaringer kan kan forstyrre barns naturlige utviklingsprosesser og føre til at barnet utvikler alternative måter å håndtere sine omgivelser på. Slike barndomserfaringer kan være fysisk og psykisk vold, omsorgssvikt eller det å være vitne til andres utfordringer som f.eks. foreldrenes rus, psykiske vansker, psykisk og fysisk vold. Jo flere av slike erfaringer, jo større risiko for å bli utsatt for nye belastende hendelser og jo større negativ innvirkning på psykisk og fysisk helse.

Det er ikke alltid at vi vet om barn er utsatt for belastende erfaringer eller ikke. For at vi skal kunne møte elever som har et utfordrende og kraftig atferdsuttrykk, må vi derfor være nysgjerrig på hvilke behov og følelser som ligger bak uttrykket.

For at vi skal kunne møte barn som er ute av seg, må vi også være nysgjerrige på egne reaksjoner og følelser så vel som barnas
 

Hvordan hjelpe elevene når de er ute av seg

En uregulert voksen kan ikke hjelpe et uregulert barn. For at vi skal kunne møte barn som er ute av seg, må vi også være nysgjerrige på egne reaksjoner og følelser så vel som barnas. Vi må vite hva vi har behov for i slike situasjoner og hva kan vi gjøre for å beholde roen. Det er også viktig å jobbe med struktur, forutsigbarhet, og å skape rammer for regulerende omgivelser både for barn og voksne.

Når barn er ute av seg er vi ofte raske med å bruke språket. Vi stiller spørsmål og prøver å ordne opp i situasjonen. Men, når det først brenner, så kan vi ikke bruke språket. Vi må snu vår tilnærming opp-ned, bruke mindre språk og mer handling og non-verbal kommunikasjon.

Boka «Psykisk helse i skolen. Forstå hvordan det er inni meg når jeg er ute av meg!» handler om å se bak barnets atferd og uttrykk. Vi ser på hvordan stress og belastning innvirker på utvikling av hjernens funksjoner. Ved å forstå hvordan hjernen er bygget opp og hvordan den fungerer, kan vi som lærere hjelpe både oss selv og elevene våre til å bedre gjenkjenne og få kontroll over følelser og stress.

Lærere står overfor mange krav. Det er mye vi skal oppfylle. Den siste tiden har det vært økende aggresjon og vold i skolen. Ved å forstå hvordan elevene har det inni seg, når de er ute av seg, kan hjelpe oss til å møte elever som har det vanskelig på en bedre måte.