Tildeling av Fagbokforlagets lærebokstipend høsten 2022

 
 
 

Følgende forfattere og prosjekter har blitt tildelt Fagbokforlagets lærebokstipend høsten 2022. Vi gratulerer!

Hvordan forstå ekstremisme? Syv sentrale spørsmål

Jacob Aasland Ravndal mottar støtte til en lærebok om ekstremisme. Ravndal er førsteamanuensis ved Politihøgskolen og han har forsket særlig på høyreekstrem terrorisme og vold i Vest-Europa. Han leder INCONTEXT-prosjektet, som undersøker hvordan politisk vold påvirkes av skiftende politisk klima, er tilknyttet Senter for ekstremismeforskning (C-REX) ved Universitetet i Oslo, og har deltatt i flere utvalg som har evaluert politiets og PSTs innsats i forbindelse med terrorangrep

 Om prosjektet: Boken handler om politisk ekstremisme, og hvordan det er mulig å bekjempe den uten å gå på kompromiss med demokratiske idealer. Den presenterer sentrale perspektiv på hva ekstremisme er og diskuterer fem hovedformer for ekstremisme: høyreekstremisme, venstreekstremisme, religiøs ekstremisme, anti-statlig ekstremisme og økologisk ekstremisme. Leseren får blant annet innblikk i hva forskningen har å si om sammenhengen mellom ekstremisme og demokratisk forvitring, mellom ekstremisme og politisk vold, hvorfor enkelte samfunn opplever voldelig ekstremisme mer hyppig enn andre, radikalisering, sosiale mediers rolle og hvorvidt ikke-voldelig ekstremisme bør tolereres i liberale demokratier.

Hva er politisk ekstremisme, og hvordan kan den bekjempes?

Tekstskapingsdidaktikk

Ingri Dommersnes Jølbo og Gølin Kaurin Nilsen mottar støtte til prosjektet Tekstskapingsdidaktikk. Jølbo og Nilsen er begge førsteamanuenser og underviser på lærerutdanningen ved Institutt for grunnskolelærerutdanning, idrett og spesialpedagogikk på Universitetet i Stavanger. Begge er erfarne forfattere som forsker og har skrevet både fagartikler og lærebøker særlig innenfor norsk som andrespråk.

 Om prosjektet: Tekstskapingsdidaktikk tar utgangspunkt i norskfagets sentrale oppgave om å utvikle elevenes tekstkompetanse. Dette blir en solid innføringsbok for grunnskolelærerstudenter som skal undervise i norsk fra 1. til 10. trinn. Gjennom praktiske representasjoner og analyser av et mangfoldig utvalg skriftlige elevtekster gir boken læreren en metode for å foreta didaktiske vurderinger og beslutninger om elevenes tekstskaping. Målet er å vise hvordan læreren, ved å undersøke elevens tekstskaping, kan legge til rette for videre møter og arbeid med ulike tekster.

Innføringsbok om lærerens arbeid med elevers skriftlige tekstskaping.

Resiliens i helsetjenesten

Karina Aase mottar støtte til prosjektet Resiliens i helsetjenesten: Tilpasningsdyktige mennesker, organisasjoner og samfunn. Karina Aase er professor ved Senter for kvalitet og sikkerhet i helsetjenesten, Universitetet i Stavanger og professor II innen helsetjenesteforskning ved NTNU Gjøvik. Hun har skrevet og redigert flere fagbøker på norsk og engelsk, og har ledet en rekke forskningsprosjekter innen ulike temaer som omhandler kvalitet i helsetjenesten. Hennes bakgrunn er innen arbeidsmiljø, samfunnssikkerhet og organisasjonsstudier.

Om prosjektet: Hva er det som gjør at noen pasienter klarer å håndtere sykdom og krise bedre enn andre? Hva gjør helsearbeidere i stand til å tåle kontinuerlig arbeidspress og endringer? Hvilke forhold gjør en avdeling på et sykehus eller et sykehjem tilpasningsdyktige i forhold til pasienter, medarbeidere og indre og ytre forhold? Og hvordan kan vi som samfunn best mulig håndtere kjente og ukjente helsekriser og lære av det? Dette er spørsmål som omhandles i fagboka Resiliens i helsetjenesten: Tilpasningsdyktige mennesker, organisasjoner og samfunn.

Boka samler kunnskap om resiliens fra psykologi, helsefag og samfunnssikkerhet.