Kunnskap om kroppen for de yngste barnehagebarna

 

Janette Hatløy, Hilde Halvorsen Landro og Kine Iren Bergsvik har skrevet boken Lilly blir kjent med kroppen. Boken er ment som et verktøy til å snakke med barna og skape undring rundt kropp og seksualitet. I boken følger vi Lilly og Samuel på stellerommet i barnehagen. En historie som inviterer til dialog rundt kropp og grenser med de yngste. Bakerst i boken finner den som leser informasjon om barns seksualitet og tips til aktiviteter og sanger man kan bruke.

 
 

Det å bruke litteratur gir barna et felles referansepunkt som kan brukes som utgangspunkt for videre læring. Man skaper situasjoner hvor barna i trygge rammer, med lydhøre voksne, kan lære om seg selv og kroppen sin.

I rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal bidra til at barna blir kjent med kroppen sin og utvikler bevissthet om egne og andres grenser (Utdanningsdirektoratet 2017).

Barnas første leveår har stor betydning for hvordan de forholder seg til kroppskontakt, berøring og eget selvbilde videre i livet. For mange kan det være vanskelig å forstå og tenke seg til at også de yngste barna har en seksualitet. Alle mennesker er seksuelle, det er en egenskap vi er født med. Når vi sier at små barn har en seksualitet, er det først og fremst viktig å påpeke at barns seksualitet ikke er det samme som voksen seksualitet. Barns seksualitet handler om nysgjerrighet, lek og utforskning, om tanker og følelser.

For de aller yngste barna er det gjennom kroppen de lærer, forstår, erfarer og oppdager. De sanser verden, og danner seg erfaringer basert på det de opplever. De yngste barna opplever seg selv som verdifulle når omgivelsene bekrefter og vektlegger det barnet selv opplever som betydningsfullt. Barnet er grunnleggende sosialt, og blomstrer gjennom fellesskapsfølelse og kroppslig lek. Kort sagt: Reaksjonene et barn møter fra omgivelsene, er med på å forme forholdet til deres egen kropp og seksualitet.

 
 

Her-og-nå-situasjonene er verdifulle for de yngste barna. Det er mange slike situasjoner der kroppen er i fokus gjennom en barnehagedag. I påkledningssitasjoner, i stellesituasjoner og ikke minst i alle situasjoner der barns følelser er i sving. Å få begrep om og anerkjennelse for ulike følelsesuttrykk, er en vesentlig del av det å bli kjent med sin egen kropp og seksualitet.

 
 

Hele meg - om kropp og grenser

Forfatterne har også gitt ut materiellet Hele meg - om kropp og grenser i barnehagen. Dette en barnebok og en veileder for deg som ønsker å lære barn å forstå kroppen sin, like kroppen sin og sette grenser for kroppen sin.

Materiellet handler om ulike tema om kroppen, og har en faktadel og forslag til aktiviteter og spørsmål man kan reflektere rundt sammen med barna.

Gjennom å gi barn kunnskap om kroppen på et tidlig tidspunkt, kan du som voksen bidra til å forebygge at barn blir utsatt for vold og seksuelle overgrep. Tidlig kunnskap vil også ruste barn mot kroppspress, bidra til økt kunnskap om grensesetting for egen kropp, og styrke barn selvfølelse.

Forfatterne har også egen hjemmeside hvor du kan lese mer om utgivelsene og bestille kurs om temaet https://www.helemegbhg.no/