Kunst kan inspirere til skapende prosjektarbeid og gi nye impulser til barnehagehverdagen!

 

Prosjekt på gang!

Barbro Djupvik, Marit Holm Hopperstad og Lise Hovik har skrevet boka Prosjekt på gang! Kunstpedagogisk prosjektarbeid i barnehagen.

Hva er tanken med denne boken?

Vi ønsker å inspirere personalet i barnehagen til å arbeide med kunstpedagogisk prosjektarbeid – det vil si prosjekter som tar i bruk kunstfagenes metoder og virkemidler. Gjennom konkrete eksempler vi har fått fra barnehagelærere, viser vi hvordan personalgrupper leker og bruker sin egen kreativitet, erfaring og evne til improvisasjon for å utvikle gode prosjekter sammen med barna. Målet vårt er at boken kan fremme nye tanker og refleksjoner over egen praksis. For eksempel kan den brukes som grunnlag for diskusjoner i personalgruppen og gi ideer til kunstpedagogiske prosjekter i egen barnehage.

Krever arbeidet at noen i personalet kan mye om kunst og kreative prosesser?

Nei, det gjør det ikke. Det viktigste er at personalet ønsker å arbeide kreativt med prosjektarbeid og at de er nysgjerrige på barnas undring og utforsking. Hva liker barna å gjøre og hvor har de engasjementet sitt? Det handler om å oppdage barnas forskertrang gjennom å observere og være nærværende i deres lek og virkelighet.  På denne måten kan personalet finne en tematikk for prosjektarbeidet som bygger på barnas engasjement og få prosjektet til å blomstre.

Kunst kan inspirere til skapende prosjektarbeid og gi nye impulser til barnehagehverdagen, tett knyttet til leken. Det kan være en ny bildebok som vekker barnas undring og fabulering og som personalet kan spinne videre på og la seg påvirke av. En syngende og dansende barnehagelærer kan vekke barnas danselyst og sangglede. Kunst kan være det som skjer når et rom i barnehagen endres og fylles med papir og blir en papirverden barna kan leke i. Eller det kan være en voksen som kler seg ut, forvandler seg til en annen og inviterer barna til å bli med og leve seg inn i en ny, spennende fantasiverden der alt kan skje.

 
Hensikten med å arbeide med kunstpedagogisk prosjektarbeid er ikke at barna skal lære om kunst – men at kunstneriske impulser kan åpne verden for barna på nye måter og gi dem erfaringer og opplevelser der de får ta alle sansene sine i bruk i lekende og skapende prosesser
 

Hvilke utfordringer kan personalet støte på i denne type prosjektarbeid?

I et prosjektarbeid vet man ikke helt hvor man skal. Det skjer hele tiden uventede ting i prosjektet når barna kommer med sine ideer og innspill. Det er nødvendig for personalet å stå i prosessen, selv om man ikke vet hvor det ender. Man må tørre å improvisere, planlegge fra gang til gang og stole på at det går bra. Det å holde et prosjektarbeid spennende og levende er noe av det viktigste. Det krever at personalet er lyttende og observante i møte med barna. Barnas utforskinger kan kanskje oppleves som sidespor som skaper kaos og en følelse av å miste kontroll hos personalet. Utfordringen er å se betydningen av barnas ideer og oppdagelser i prosessen og ta det med inn i utviklingen av prosjektet. Dette krever tid, tilstedeværelse og kreativitet. “Belønningen” er at prosjektet blir meningsfullt for både personalet og barna, og det er det aller viktigste.

Hvilke tips har dere til barnehager som skal i gang med kunstpedagogisk prosjektarbeid?

Det er viktig at alle i personalgruppen engasjerer seg og spiller på lag. Alle trenger ikke å gjøre alt, men alle må være med Man må fordele ansvar ut ifra hva den enkelte er god på og ønsker å prøve ut sammen med barna, slik at alle kan bruke sine ressurser. For å komme i gang med prosjektet må personalet finne en tematikk som gjenspeiler barnas lek og interesser og lage en skisse for hvordan denne tematikken kan presenteres for barna på en spennende måte. Det kan for eksempel være å omforme et rom og utstyre det med materialer på en ny og uvant måte. Da får både rommet og materialene en nyhetsverdi som kan inspirere barna til utforsking. Gjennom improvisasjon kan personalet tilføre nye elementer underveis som gir «næring» til videre utforsking av materialene.

For at prosjektet skal få nok tid i barnehagehverdagen er det lurt å lage en plan for bruk av tid og ressurser. Det handler om å sette av nok tid, både til selve aktivitetene i prosjektet sammen med barna, og til refleksjoner og diskusjoner over hva barna blir nysgjerrige på og hva de ønsker å utforske. Barnehagelærerne vi snakket med i arbeidet med boken var alle tydelige på at prosjektet ellers lett kan bli “borte” eller nedprioritert i barnehagehverdagen. Noen av dem forteller at de har gode erfaringer med å ha faste prosjektdager som en innarbeidet praksis. Da vet alle i personalgruppa at i dag er det prosjekt og kan innstille seg på det, og det samme kan barna og foreldrene.

Hvordan kan slikt arbeid berike barnegruppen?

Å arbeide med kunstpedagogiske prosjekter kan skape nye vennskap og gi barna nye erfaringer og inspirasjon til leken. Dette kommer godt frem i alle eksemplene i boken. Kunstpedagogisk prosjektarbeid og estetiske prosesser kan skape glede og fellesskap og gi barna muligheter til å utforske videre på sin egen måte gjennom leken. På denne måten blir barns medskaping sentralt i arbeidet. I kunstpedagogisk prosjektarbeid blir barnegruppa sett som en ressurs og hvert enkelt barn blir en bidragsyter inn i et felles læringsmiljø.

Målet med boka «Prosjekt på gang!» er å fremme nye tanker og refleksjon over egen praksis. Den kan gjerne brukes som grunnlag for diskusjon i personalgruppa. Mest av alt er innholdet ment å inspirere til kunstpedagogiske prosjekter i egen barnehage, i samspill med akkurat de barna du og kollegaene dine har ansvar for.