Overvinn terskelen for å bruke musikk i barnehagen!

Mer musikk i barnehagefellesskapet retter oppmerksomheten mot musikkens betydning for barns utvikling i alt fra kroppsbeherskelse og identitet, til logikk. Heftet gir barnehageansatte et enkelt og konkret verktøy for å kunne skape det forfatteren kaller gledesøyeblikk i hverdagen.

 
 

 Det musiske mennesket

Mennesker er musikalske vesener. Bare prøv å slå på en tromme foran en gruppe barn og se hva som skjer. De greier ikke å stå stille, du merker jo dette selv som voksen? Hvordan foten automatisk vil trampe takten når du hører en tromme?  

– Vi reagerer på lyd, bevegelse og rytme allerede før vi er født. Vi hører for eksempel mors og fars stemmer, og andre lyder fra omverdenen som vi senere kan gjenkjenne og forbinde med følelser og stemninger, forteller Ingunn Gallefoss, forfatter av heftet Mer musikk i barnehagefellesskapet.

Gjennom syv kapitler belyses det hvor viktig det er at vi benytter oss av barns musikalitet til både lek og læring, ikke minst fordi musikk har stor overføringsverdi og påvirkning på andre områder enn det rent musikalske.

 

Musikk spiller på flere strenger

Det er forsket mye på sammenhengen mellom musikk og barns læring, og det er ikke vanskelig å finne forskning som viser at musikk påvirker barns kognitive evner og ferdigheter på en positiv måte. Gjennom sang lærer de seg memoreringsteknikker og språkferdigheter. Gjennom rytmeleker erfarer de hvordan de bidrar i en gruppe, og legger grunnlaget for telling og matematikk. Gjennom dans lærer de kroppen sin å kjenne, alene og sammen med andre. Dette er bare noen eksempler på hvor viktig musikk er som bindeledd mellom ulike dimensjoner ved det å være et menneske. Og så skaper musikk selvfølgelig trivsel, noe som er avgjørende for å bygge tillit og et godt læringsmiljø.

– Musikk er jo så mye mer enn bare det du hører. Du kan si at tonene og rytmene spiller på flere strenger i oss mennesker. Den setter oss i kontakt med følelsene våre, både gode og vonde, og beveger oss både fysisk og psykisk. Den skaper glede, fellesskap og mestring. Musikk er nesten som en form for magi fordi den lar oss tre inn i rom som er utilgjengelige på andre måter.

Vil gjøre det enkelt å komme i gang

Gallefoss er opptatt av at det skal være enkelt å komme i gang med mer musikk i barnehagen, og heftet inneholder konkrete tips og råd om dette.

– Jeg vet at mange barnehageansatte kanskje kvier seg litt for å bruke musikk fordi de selv tenker at de ikke er flinke nok til å synge eller spille instrumenter. Med dette heftet håper jeg å senke skuldrene og vise at det skal ikke så mye til for å komme i gang. Barn er glade for at noen synger og spiller for dem, og mindre opptatt av hvor flink man er. Dessuten er det ikke slik at musikk trenger å bety bruk av instrumenter. Sangregler og klappeleker er også musikk, og du kan tromme på nesten alt. Bruk fantasien og involver barna, er gode tips for å komme i gang.

I heftet peker Gallefoss på hvordan musikk, dans og sang forløser ting i oss og skaper det hun kaller gledesøyeblikk.

– Gledesøyeblikk er når barn, som kanskje er litt engstelige eller har en dårlig dag, plutselig hopper ned fra fanget og kaster seg ut i vill dans sammen med de andre barna. Eller når du deler ut rytmeegg til en gruppe ettåringer og får oppleve den intuitive musikkgleden som bor i dem – hvordan de ler og koser seg mens de oppdager eggets muligheter. Eller når en voksen bruker gitaren for å fortelle en skummel historie på halloween i storbarnsavdelingen. Øyeblikkene hvor du opplever deg som privilegert som jobber i barnehage. Musikk har en nesten magisk evne til å skape slike positive stunder, nesten uansett hva du holder på med. Det er det Mer musikk i barnehagefellesskapet handler om: å gi barnehageansatte kunnskap og inspirasjon som skaper gledesøyeblikk ved hjelp av musikk.


Om Ingunn Gallefoss

Ingunn Gallefoss er utdannet førskolelærer med fordypning i musikk og har også en master i barnehagepedagogikk. Heftet Mer musikk i barnehagefellesskapet bygger på flere tiår med erfaring fra barnehage og skole, der hun har brukt musikk og drama på ulike måter. I heftet gir hun barnehageansatte en innføring i hvorfor musikk er så viktig for barn, og hvordan de ansatte kan bruke musikk for å skape fellesskap, glede og mestring i barnehagen.