Ledelse for en inkluderende skole
Bokomtale av boka “Ledelse for en inkluderende skole” av Jan Sivert Jøsendal.
«Ledelse for en inkluderende skole» er en viktig bok for hele skole-Norge. Professor Anne Berit Emstad og førsteamanuensis Bård Knutsen ved NTNU har nylig skrevet en klok, faglig solid og praksisnær fagbok som de har kalt «Ledelse for en inkluderende skole – også for elever med stort læringspotensial». Boka bør være obligatorisk lesning for spesielt lærere og skoleledere, men også for kommunale og nasjonale utdanningsbyråkrater.
I 2015 og 2016 var jeg utvalgsleder for et ekspertutvalg som ledet frem til NOU 2016:14. Mer å hente. Bedre læring for elever med stort læringspotensial. Helt overordnet og forenklet kom utvalget med tre overordnede anbefalinger: 1. Det må utvikles læringsmiljø av fremragende kvalitet 2. Det må igangsettes praksisnær forskning som kan styrke undervisningspraksis 3. Det juridiske handlingsrommet for tilpasset opplæring må anvendes i større grad.
Utvalget understreket også at historisk sett har det vært en utbredt holdning at elever med stort læringspotensial klarer seg selv, og tiltak for elevgruppen har blitt betraktet som elitisme. Videre understreket utvalget at Norge trenger å gi elever med stort læringspotensial større utfordringer i skolen. Det trenger ikke bety at innsatsen for elever som trenger ekstra støtte bør reduseres. Det bør være mulig å ha to tanker i hodet samtidig.
Hovedbudskapet var tydelig: Plikten til å gi den enkelte elev tilpasset opplæring gjelder alle elever, også elever som presterer på et høyt faglig nivå, elever som har spesielle talenter, og elever som har potensial til å nå de høyeste faglige nivåene.
Jan Sivert Jøsendal
Jeg opplever at Emstad, Knutsen og deres medforfattere følger opp utvalgets anbefalinger på en klok, faglig solid og praksisnær måte. Klokheten vises blant annet gjennom fortolkningen og beskrivelsen av inkludering, tilpasset opplæring og utviklingen av profesjonsfellesskap.
I bokas innledende del begrunner forfatterne en posisjon hvor de sier at «..det er elevene med størst læringspotensial som har størst risiko for å underprestere i forhold til sitt potensial. Fra vårt ståsted er ikke dette en rettferdig praksis». Dernest tar forfatterne leserne med på en læringsreise hvor de viser at også elever med stort læringspotensial kan oppleve inkluderende, tilpasset opplæring i praksis. Dette underbygger forfatterne med blant annet forskning, empiri og praksisnære didaktiske modeller som kan brukes direkte i lærernes og skoleledernes profesjonspraksis. Koblingen mellom en tydelig posisjon, et godt fundert teoretisk grunnlag og praksisnærheten, som også inkluderer konkrete eksempler fra skolehverdagen i små og store skoler, er en av bokas fremste kvaliteter.
Boka er innom mange viktige temaer som problematiserer utfordringene og mulighetene for å forløse læringspotensialet til alle elever generelt og elever med stort læringspotensial spesielt. Bruk av organisatorisk og pedagogisk differensiering, en undervisningspraksis tilpasset den implisitte elev og profesjonskulturer som utfordres og begrenses av egne handlingsteorier, er noen av disse temaene. Forfatterne viser at kvaliteten på dette arbeidet, finner sine fotavtrykk i lærernes undervisningspraksis. Og ikke minst at denne undervisningspraksisen kan være med å hemme eller fremme læringspotensialet for elever med stort læringspotensial.
Avslutningsvis vil jeg trekke frem at «Ledelse for en inkluderende skole – også for elever med stort læringspotensial» er særskilt god på å få frem betingelsene som kan fremme høykvalitative profesjonelle læringsfellesskap. Dette handler om profesjonelle læringsfellesskap som anerkjenner verdien av kunnskap, viktigheten av å utfordre individuelle og mer kulturbaserte konstituerte handlingsteorier og skoleledere og lærere som drar i samme retning.
Jeg håper boka kan bli drøftet, kritisert og anvendt på flest mulig skoler i vårt langstrakte land. Å utvikle en inkluderende skole handler først og fremst om det skolene gjør, og hvordan alle elever kan møtes for å utvikle deres læringspotensial.
Vil du lese mer?
Ledelse for en inkluderende skole- også for elever med stort læringspotensial
Av Bård Knutsen og Anne Berit Emstad
Denne boka presenterer et forskningsbasert kunnskapsgrunnlag for tilrettelegging for elever med stort læringspotensial i skolen. Hensikten med boka er å bidra med kunnskap som kan sørge for at alle elever, også de med stort læringspotensial, er inkludert når vi snakker om en inkluderende skole.