Tildeling av Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2022
Følgende forfattere og prosjekter har blitt tildelt Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2022. Vi gratulerer!
Å studere historie
Leidulf Melve og Eivind Heldaas Seland mottar støtte til prosjektet Å studere historie. Melve er professor i historie, og Seland er professor i eldre globalhistorie og antikkens historie – begge ved Universitetet i Bergen. De har begge omfattende undervisningserfaring og har skrevet og bidratt i en lang rekke fag- og lærebøker.
Om prosjektet: Å studere historie er ment som en innføring i sentrale sider ved historie som studium i høyere utdanning. Boken skal skrives for den ferske studenten som møter faget for første gang. Forfatterne tar opp grunnleggende forståelse og ferdigheter i historiefaget: Hva er historie? Hvordan leser, skriver og studerer man historie? Hva er historikernes rolle i samfunnet? Boken går praktisk til verks og diskuterer lese- og skriveprosessen med vekt på eksempler. Kildebruk, redelighet og plagiat får grundig behandling, og forfatterne gir en oversikt over historieskrivingens funksjon og historie. Boken belyser historiefaget som et fag som gir samfunnsforståelse, som et danningsfag og som et kritisk fag.
Muntlighet i norskfaget på 1.–7.trinn
Christian Bjerke og Jessica P.B. Hansen mottar støtte til prosjektet Muntlighet i norskfaget på 1.–7. trinn. Bjerke er førstelektor i norskdidaktikk ved Høgskolen i Østfold. Han har ledet arbeidet med fagfornyelsen i norskfaget og har tidligere skrevet og vært medforfatter på flere fagbøker samt norskverket Ordriket 1–7. Hansen har bakgrunn fra retorikk og språklig kommunikasjon, har forsket på muntlig interaksjon, og underviser i norsk på lærerutdanningen ved Høgskolen i Østfold.
Om prosjektet: Muntlige ferdigheter er en stor og vesentlig del av norskfaget i skolen og en ressurs for tilegnelse av både fagstoff og andre ferdigheter. Muntlighet i norskfaget på 1.–7. trinn skal gi lærerstudenter kunnskap om hvordan de kan utvikle elevenes muntlige kompetanse i norskundervisningen i barneskolen. Boka vil gi innsikt i sammenhenger mellom teori og praksis, og den vil komme med forslag til arbeidsmåter og metodiske tips som kan tas inn i undervisningen. Målgruppa er studenter på grunnskolelærerutdanning 1–7 og lærere som tar etter- og videreutdanning.
Multisensorisk markedsføring
Nina Veflen mottar støtte til prosjektet Multisensorisk markedsføring. Veflen er professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI og en av grunnleggerne av Senter for multisensorisk markedsføring ved samme sted. Som aktiv forsker og foreleser har hun vært særlig opptatt av forbrukeradferd og innovasjon, gjerne med et fokus på det sensoriske.
Om prosjektet: Våre sanser er vårt eneste vindu til verden. Øyne, ører, nese, munn og fingre mottar hele tiden sensoriske signaler, og sammen med tidligere erfaringer påvirker disse sanseinntrykkene adferden vår. Dette gjelder også i kjøpssituasjoner. Både forbrukere (for å beskytte seg selv) og markedsførere (for å selge) trenger derfor en god forståelse av de ofte overraskende måtene sansene våre samspiller og påvirker oss på både i butikk og på nettet. Hva vi ser, hører, lukter, smaker og føler, har større innvirkning på oss enn vi tror. Formålet med boken er å formidle kunnskap om hvordan sansene våre påvirker oss, samt å gi innsikt i hvordan sensorisk markedsføring kan benyttes i annonsering, produktutvikling, emballasjeutforming, merkevarebygging, service, opplevelser og utforming av både digitale og fysiske omgivelser.
God kommunikasjon mellom hjem og skole
Henning Fjørtoft og Iris Hansson Myran mottar støtte for prosjektet God kommunikasjon mellom hjem og skole. Fjørtoft er professor i norsk fagdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU. Han har tidligere utgitt en rekke bøker, blant annet Effektiv planlegging og vurdering og Norskdidaktikk. Myran er universitetslektor ved Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking ved NTNU. Hun har blant annet vært medforfatter på boken Barneklare skoler eller skoleklare barn? Om overgangen fra barnehage til skole.
Om prosjektet: God dialog og godt samarbeid med hjemmet er en viktig del av lærerjobben. Denne boka skal støtte lærerstudenter og lærere i arbeidet med å kommunisere med foreldre om barns utvikling. Boka skal også bidra til refleksjon og utprøving av nye arbeidsformer. Forfatterne legger særlig vekt på lese- og skriveutvikling som en rød tråd i dette arbeidet, ut fra en filosofi om at empiri og empati er to grunnsteiner i god hjem–skole-kommunikasjon. Lærere trenger empiri som viser barns lese- og skriveutvikling. De trenger også empati for barns og foreldres sosiale og psykologiske behov. Boken bygger på internasjonal forskning innenfor vurdering og profesjonsutvikling, samt forfatternes egne erfaringer som lærere, lærerutdannere og skoleutviklere. Målet er at kommunikasjonen mellom skole og hjem skal oppleves som meningsfylt for alle parter og som et viktig bidrag til elevens læring og utvikling.
Regnskapsorganisering og regnskapsførers rolle
Tine Degerstrøm Stenvold og Sissel With Stephansen mottar støtte for prosjektet Regnskapsorganisering og regnskapsførers rolle. Stenvold er førsteamanuensis i revisjon og regnskap ved Handelshøgskolen i Tromsø ved UiT – Norges arktiske universitet og førsteamanuensis II ved Nord universitet. Hun er siviløkonom, revisor, universitetslektor og har en doktorgrad i revisjon. Stephansen har jobbet som revisor og er nå førstelektor og programansvarlig for MRR ved Nord universitet. Hun har lang erfaring med å undervise i regnskapsorganisering.
Om prosjektet: Hensikten er å skrive en oppdatert fag-/pensumbok om hva en regnskapsfører har av oppgaver. Boken vil rette søkelys på regnskapsorganiseringen gjennom alt fra regnskapsførerrollen, intern kontroll, digitalisering, hvitvasking og økonomisk kriminalitet til regnskapsnær rådgivning. Boken skal bidra til å danne en inngående forståelse av regnskapsføring, lovpålagte krav og alt en regnskapsfører må forholde seg til ute hos kundene sine.
Eksistensielle meningskriser – forståelse og klinisk håndtering
Anders Malkomsen mottar støtte til prosjektet Eksistensielle meningskriser – forståelse og klinisk håndtering. Malkomsen er lege i spesialisering i psykiatri ved Oslo universitetssykehus. Samtidig forsker han på mekanismer for endring i psykoterapi ved Universitetet i Oslo.
Om prosjektet: Eksistensielle meningskriser – forståelse og håndtering vil bli en bok som gir helsepersonell den nødvendige kunnskapen til å kunne hjelpe mennesker i eksistensiell meningskrise. Kunnskap om eksistensielle spørsmål er vist å være avgjørende for å gi god helsehjelp i både psykiatrien og somatikken. Denne boken vil gi en innføring i meningsløshetens psykologi og tilby konkrete råd til håndtering av meningsløshetens smerte. Kompleksiteten i opplevelsen av meningsløshet vil belyses med en rekke eksempler fra filosofi og skjønnlitteratur, og kliniske eksempler vil vise hvordan eksistensiell psykoterapi kan fungere i praksis. I tillegg vil viktige samfunnsmessige aspekter ved den individuelle meningskrisen belyses. Boken vil være relevant for leger, psykologer, sykepleiere og andre som møter pasienter i eksistensiell meningskrise.