Lesekurs til Mysterier langt nord

Utviklet til bruk for bokserien MYSTERIER LANGT NORD

av Thea Sofie Melberg

Om bokserien

Denne leseserien består av lettlest krim med et hint av mysterier for de som lærer norsk på nivå A2-B2. Bokserien finnes både som digital bok med innlest lyd, og i papirutgave.

Bøker i serien:

  • Postkortene fra fortiden (lav vanskelighetsgrad)

  • Tyven på påskefjellet (middels vanskelighetsgrad)

  • Kampen om fiskebruket (høy vanskelighetsgrad)

 
 

Når du kjøper denne serien følger det med gratis lesekurs. Her finner du forslag og idéer til hvordan du kan bruke bokserien MYSTERIER LANGT NORD i undervisningen, for kursdeltakere med norsk som andrespråk.

Hva er et lesekurs?

  • Lesekurset er et norskkurs som tar utgangspunkt i et skjønnlitterært verk. Kurset vektlegger å fremme leseglede og leselyst hos deltakeren, men også evnen til å uttrykke mening og analysere litterært innhold.
  • Lesekurset har som mål at deltakerne i en gruppe skal lese et litterært verk, sammen med en lærer. Kursdeltakerne møtes til undervisning (på nett eller i klasserom) med læreren, hvor innhold, forståelse, språk og grammatikk diskuteres.
  • Du bør legge stor vekt på å ha samtale med studentene om deres egne tanker rundt innhold og tematikk, for å fremme evnen til å uttrykke egne meninger.

Generelle tips

Det er opp til den enkelte lærer å bestemme hva som skal være fokus for lesekurset. Man kan velge en en tilnærming der man fokuserer på studentenes evne til refleksjon og kritisk tenkning, eller man kan bruke tekstene som grunnlag for en mer instrumentell tilnærmning, med fokus på vokabular og grammatikk.

For studenter med lavt språknivå kan det være nyttig å bruke bilder i undervisningen som kan støtte forståelsen av innholdet. Alle bøkene i bokserien MYSTERIER LANGT NORD inneholder bilder som illustrerer innholdet i teksten.

Hjemmearbeid: Hvis man ønsker mer struktur rundt studentenes egenarbeid med bøkene, kan det være en idé å introdusere et enkelt vurderingsskjema (se vedlegg) som kan fylles inn når studenten er ferdig med å lese et kapittel hjemme (eks: Hva har jeg lest? Hva likte jeg/Hva likte jeg ikke?).

Se vedlegget for konkrete idéer til hvordan bildene kan brukes i undervisningen.

Hvem er lesekurset for?

  • Lesekurset fungerer godt for deltakere på nivåene A2-B2. Det er en forutsetning at studenten har lest det aktuelle litterære verket før man melder seg på lesekurset, eller at man leser underveis.
  • Lesekurset fungerer også godt som støttende kurs i forberedelsen til Norskprøven. Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse anbefaler at studenter som skal ta norskprøven forbereder seg ved å lese autentiske tekster, ikke bare eksempeltekster fra prøvene. Blant annet nevnes skjønnlitterære bøker som en god kilde til autentiske tekster.

Generelle tips

Studentens nivå vil avgjøre hvordan boka leses. For noen grupper vil det være hensiktsmessig å lese hele eller deler av kapittelet sammen i undervisningen, før man går videre med samtale og diskusjon.

Alle digitale bøker i bokserien MYSTERIER LANGT NORD, kommer med innlest lyd. Noen studenter kan ha god nytte av at man lytter til kapittelet sammen, i selve undervisningen. Innleserens lesehastighet og uttale er tilpasset lesere med norsk som andrespråk.

Det er gunstig at alle studenter har tilgang til boken som leses, slik at de kan lese på egenhånd før hver undervisningstime.

Hvordan legges kurset opp?

  • Det anbefales 1 undervisningstime (60 minutter) per kapittel i verket.
  • En undervisningstime per uke vil gi en god leseprogresjon for deltakeren, samt nok tid for den enkelte deltaker til å lese hvert kapittel før gruppen møtes.
  • Dette gir en kurslengde på ca 7 -8 uker, avhengig av hvilket lesehefte som leses.

Generelle tips

Hver kurstime kan deles inn i 4 deler:

  1. Innholdsforståelse

  2. Vokabular og grammatikk

  3. Kultur og samfunn

  4. Uttrykke mening

Det er opp til hver lærer å bestemme hvor mye tid man ønsker å vie de ulike delene. For noen kapitler kan det være mer relevant å bruke mer tid på f.eks. kultur og samfunn, mens for andre kapitler kan det være mer nyttig å fokusere mer på vokabular.

Tilpass kurset til studentene. Velg oppgaver som passer til gruppen, enten det gjelder yrkessituasjon, interesser eller språklig nivå.

Varier oppgavene: Denne veiledningen inneholder noen forslag til oppgaver man kan gjøre i tilknytning til de fire delene av hver kurstime. Dette er bare et lite knippe idéer. Varier oppgavene til hver undervisningstime, slik at studentene utfordres på flere områder.

Skjemaer og maler til lesekurset

I lesekurset finner du forslag til skjemaer og maler som du kan bruke til oppgavene som er foreslått. Disse kan brukes helt fritt i undervisningen, modereres, forandres og fritt distribueres slik du som lærer ønsker.

Se på seksjonen “Forslag til oppgaver” for konkrete ideer til oppgaver.

Du finner også skjemaet “Lærerens notater” som du kan bruke til å planlegge hver enkelt undervisningstime.

I tillegg finner du skjemaer for å jobbe med vokabular, grammatikk, elevens egenvurdering i hvert kapittel og mer.

 
 
 

Lykke til og ta gjerne kontakt med oss på marked@fagbokforlaget.no.