Tildeling av Fagbokforlagets lærebokstipend vår 2021

 
Landing-Lærebokstipend4.jpg
 
 

Følgende forfattere og prosjekter har blitt tildelt Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2021. Vi gratulerer!

Les pressemeldingen

Idrett og teknologi

Therese G. Syversen er aktuell med boken Litteraturarbeid i barnehagen.

Anne Tjønndal mottar støtte til prosjektet Idrett og teknologi. Tjønndal er faggruppeleder for ledelse og innovasjon ved Fakultet for samfunnsvitenskap ved Nord universitet og førsteamanuensis II i idrettsvitenskap ved NTNU. Tjønndal skrev i sin tid doktorgrad om sosial innovasjon og teknologi i idrett, har forsket på fremveksten av e-sport i Norge, publisert vitenskapelige artikler om dette, og underviser i dag bl.a. om idrett, teknologi og e-sport.

 Om prosjektet: Teknologi og digitalisering skaper nye muligheter og utfordringer for idrettsorganisasjoner, idrettsutøvere, trenere og dommere. Måten teknologi påvirker idretten på, er synlig blant annet gjennom fremveksten av nye virtuelle idretter (e-sport) og økende bruk av teknologisk innovasjon for prestasjonsfremming i toppidretten. Denne boken gir en innføring i idrett og teknologi basert på samfunnsvitenskapelig forskning. Boken tar for seg hvordan teknologi og digitalisering påvirker og endrer idrettens organisering og rolle i samfunnet.

Hvilke nye muligheter og utfordringer oppstår som følge av ny teknologi og digitalisering i idretten? Denne boken gir viktige innsikter.

Innføring i treningsfysiologi

Oyvind Sandbakk_red.jpg
Silvana Sandbakk_red.jpg

Øyvind Bucher Sandbakk og Silvana Bucher Sandbakk mottar støtte til prosjektet Innføring i treningsfysiologi. Øyvind B. Sandbakk er professor ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved NTNU og påtroppende sjefsredaktør for International Journal of Sports Physiology and Performance. Silvana B. Sandbakk er førsteamanuensis i kroppsøving og idrett ved NTNU og tidligere toppidrettsutøver.

 Om prosjektet: Dette er en lærebok om kroppens fysiologiske oppbygning, responser på hvile og fysisk aktivitet og tilpasninger av trening. Boken favner grunnleggende treningsfysiologi på en helhetlig måte. Den vil dekke fysiologipensum for mange fagfelt innen idretts- og helsevitenskapelige retninger, samt for personlig trener-utdanninger og noen av idrettens egne kurs.

Boken vil fylle et tomrom i dagens norske pensumlitteratur, som enten er fokusert på treningslære, anatomi og grunnleggende fysiologi eller mer praktisk idrettskunnskap.

Innhaldsdesign og UX-skriving

Foto: Netlife

Foto: Netlife

Susanne Egset mottek støtte til prosjektet Innhaldsdesign og UX-skriving. Egset er innhaldsrådgjevar og strateg i Netlife Design. Ho har tidlegare blant anna vore journalist i NRK og kommunikasjonsrådgjevar ved Oslo lufthavn og i Gambit H+K. Dette er første boka hennar.

 Om prosjektet: Boka er for deg som skal lage, produsere, designe eller utvikle digitale tenester og produkt som folk skal bruke. Her får du kunnskap om innhaldsarbeidet som ligg til grunn for gode designval og utvikling. Boka vil også ha praktiske teknikkar for å bruke ord og språk på ein strategisk måte for å sikre ei god brukaroppleving. Du vil blant anna lære å jobbe smart med mål og målgrupper, utvikle og følge ein god stil og tone, samt få ei rekkje råd og verktøy for god UX-skriving og testing av innhald.

Dette er ei bok om å jobbe strategisk og brukarorientert med innhald og å skrive gode tekstar for digitale brukargrensesnitt.

Internkommunikasjon, kultur og tillit

Dalen Pedersen.jfif

Øystein Pedersen Dahlen mottar støtte til prosjektet Internkommunikasjon, kultur og tillit. Dahlen er førstelektor i medier og kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania. Han har særlig forsket på og undervist i strategisk kommunikasjon, intern kommunikasjon, kunnskapsdeling i organisasjoner og norsk PR-historie. Dahlen har tidligere (med Thor Erik Skarpen) skrevet boken Bedre PR og kommunikasjon ‒ en praktisk håndbok.

 Om prosjektet: Boken er en innføring i teoriområdet og praksisfeltet internkommunikasjon. Den tar særlig for seg betydningen av organisasjonskultur, tillit, samarbeid, motivasjon, endring, kunnskapsdeling og konfliktløsning, og tilbyr konkrete verktøy for å sette mål og utarbeide tiltak for internkommunikasjon. Gjennom mange eksempler viser forfatteren hvordan man kan anvende teorier om tillit og organisasjonskultur i en praktisk sammenheng.

Gir oversikt over og innsikt i de sentrale teoriene om internkommunikasjon, og viser hvordan disse kan anvendes i praksis.

Ledelse av prosjekteringsprosesser

Prosjekt_red.jpg

Bo Terje Kalsaas, Astrid Renata Van Veen, Kai Haakon Kristensen, Agnar Johansen, John Skaar og Olav Torp mottar støtte til prosjektet Ledelse av prosjekteringsprosesser. Kalsaas er professor em. ved Universitetet i Agder, Fakultet for teknologi og realfag, Van Veen er arkitekt og medlem av Snøhetta Oslos ledergruppe, Kristensen er kontorleder ved Utbygningskontoret, Bodø kommune, Johansen er professor ved NTNU, Institutt for bygg- og miljøteknikk, Skaar er universitetslektor ved Universitetet i Agder, Fakultet for teknologi og realfag, og Torp er førsteamanuensis ved NTNU, Institutt for bygg- og miljøteknikk.

 Om prosjektet: Boken tar sikte på å være metodisk støtte for prosjekteringsledere i praksis, gi støtte i undervisning innen fagområdet og være et bidrag i den forskningsmessige diskusjonen. Leserne skal få tilgang til den siste internasjonale forskningen på området, og det utvikles nye metoder og anvisninger der dette mangler. For bachelor- og masterstudenter i bygg, anlegg og arkitektur, samt for praktikermarkedet.

Prosjekteringsledelse med vekt på relasjonelle metoder, verdiskaping og bærekraft.

Medieeffekter: Hvordan påvirkes vi?

Beyer_red.jpg

Audun Beyer og Rune Karlsen har lang erfaring fra forskning på medieeffekter, og er populære forelesere og fagformidlere. Karlsen er professor i medievitenskap ved UiO. Beyer er førsteamanuensis i medier og kommunikasjon ved Høyskolen Kristiania.  

runekarlsen_red.jpg

Om prosjektet: Denne boken tar for seg hvorfor og på hvilke måter mediepåvirkning skjer – og hvordan dette kan studeres. Forfatterne viser hvorfor det er viktig å studere mediepåvirkning, gir leseren oversikt over og innsikt i sentrale teorier og metoder, og diskuterer hvorvidt teoriene som ble utviklet tidligere, i en annen medievirkelighet, er aktuelle og fruktbare også i dag.

Tankevekkende innføring i teorier om og perspektiver på hvordan mediene kan påvirke holdninger, opinionsdanning og atferd.

Observasjon som forskningsmetode

observasjon_red.jpg

Cecilie Pedersen Dalland, Silje Hølland og Louise Mifsud mottar støtte til prosjektet Observasjon som forskningsmetode for lærerutdanningen/i pedagogiske fag. Alle tre har flere års erfaring som veiledere, undervisere og sensorer, og de er ansatt ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet.

 Om prosjektet: Lærerstudenter skal i løpet av utdanningen sin tilegne seg kunnskap om observasjon som empirisk metode. Denne boken vil inneholde informasjon om hele observasjonsprosessen, fra formulering av problemstilling, planlegging og gjennomføring av observasjon, til analyse og presentasjon av funn. Gjennom utstrakt bruk av illustrasjoner og eksempler vil boken være både informativ og praktisk. Målet er at studentene skal kunne gjennomføre egne observasjoner etter å ha lest denne boken.

Alle lærerstudenter må lære seg systematisk observasjon i løpet av studiet.

Å studere arbeidsliv og velferdsstat

Anniken_red.png

Anniken Hagelund mottar støtte til prosjektet Å studere arbeidsliv og velferdsstat. Hagelund er professor i sosiologi ved Universitetet i Oslo. Hun har skrevet en lang rekke vitenskapelige artikler, og skrevet, bidratt i og redigert flere bøker.

 Om prosjektet: Arbeidslivets organisasjoner har stor betydning for fordelingen av velferd, både gjennom lønnsdannelse og gjennom innflytelse over velferdsordninger som pensjon og sykepenger. Denne boken tilbyr en lettfattelig introduksjon til sentrale trekk ved norsk arbeidsliv og den norske velferdsstaten ‒ hvordan disse institusjonene påvirker hverandre, og hvordan de utvikler seg og preger våre liv.

Grunnleggende kunnskap om det norske arbeidslivet og velferdsmodellen vår er relevant for en rekke utdanninger og profesjoner.

Å studere EU

Jarle Trondal_red.jpg

Marianne Riddervold og Jarle Trondal mottar støtte til prosjektet Å studere EU. Begge er anerkjente EU-forskere og har lang formidlingserfaring. Trondal er professor ved Universitetet i Agder og Universitetet i Oslo. Riddervold er professor ved Høgskolen Innlandet og Norsk Utenrikspolitisk Institutt samt senior fellow ved UC Berkeley. Begge har tidligere skrevet, bidratt i og redigert bøker om EU – både alene og sammen.

 Om prosjektet: EU er resultat av en lang rekke kompromisser mellom å finne felles europeiske løsninger på felles utfordringer og samtidig bevare nasjonal suverenitet. Denne boken forklarer hva EU er, hva de viktigste EU-institusjonene gjør, hvordan beslutninger fattes i EU, og hvordan mange av disse blir bindende også for Norge. Boken retter seg særlig mot studenter i statsvitenskap, Europa-studier, sosiologi, samfunnsøkonomi, internasjonal politikk, organisasjonsstudier, m.m.

Boken er en grunnleggende innføring i hva EU er og gjør, og hva EU betyr for Norge.