Fem fortrinn med Echo

Echo forfatter Tony Burner

Echo forfatter Tony Burner

Vi hører stadig om «dybdelæring», «tverrfaglige temaer» og andre begreper fra ny læreplan for engelsk i Fagfornyelsen. Engelskverket Echo er skrevet nettopp med den nye læreplanen i tankene.

 
Tekstsamlingen Echo inkluderer også nettressurs

Tekstsamlingen Echo inkluderer også nettressurs

 

Her er fem gode grunner til å bruke Echo på engelsk ungdomstrinn

Tekstsamlingen består av fire hoveddeler med engelskspråklige tekster: «Identity», «English Around the World», «Citizenship», og «Indigenous Peoples». Titlene i tekstsamlingen reflekterer samlet sett kjerneelementet «møte med engelskspråklige tekster». Samtidig reflekterer hver hoveddel, sammen med tilhørende oppgaver, også kjerneelementene, de tverrfaglige temaene, og flere av kompetansemålene.

Underveisvurdering skal foregå hele veien fram til eksamensperioden på 10. trinn. «Lesson Plans», som er en del av nettressursene til Echo, legger opp til underveisvurdering gjennomgående i hver undervisningsaktivitet.

Folkehelse og livsmestring er ett av de to tverrfaglige temaene engelsk har ansvar for. Echo byr på varierte tekster om kjønn, seksualitet, identitet, vennskap, familierelasjoner, narkotika, sosiale medier og fysiske og psykiske helseutfordringer.

Demokrati og medborgerskap er det andre tverrfaglige temaet for engelskfaget. Echo presenterer på dette punktet mer enn bare tekster og oppgaver, nemlig aktiviteter der elevene deltar aktivt ved å samskape og være kreative – ideer som er godt forankret i Fagfornyelsen.

Dybdelæring står sentralt i Echo-universet. For å legge til rette for dybdelæring, er oppgavene i tekstsamlingen formulert slik at elevene skal abstrahere fra teksten de leser og overføre til forhold som betyr noe for dem i og utenfor skolen, og til utfordringer elevene vil møte i framtida, alene og sammen med andre.

  

Av Tony Burner, professor i engelskdidaktikk, Echo-forfatter og tidligere lærer i skolen