Dette er nytt i Ordriket 5

 
kap 1.jpg

Ordriket 5 kommer til skolestart høsten 2021.
Kapitler, progresjon, illustrasjon og tekstutvalg
dette er nytt på mellomtrinnet til fagfornyelsen.

 
 

1. Ny kapittelinndeling og struktur

Kapitlene er på 5. trinn inndelt i engasjerende tema, og med en friere sjangerinndeling enn i forrige utgave. Den forutsigbare strukturen i Leseriket, Taleriket, Språkriket og Skriveriket følger også med videre på hele mellomtrinnet.

Gjennom de ulike rikene blir alle de grunnleggende ferdighetene ivaretatt, og elevene får muligheter til å lese og arbeide seg gjennom tekster og oppgaver på en utforskende, kreativ og systematisk måte.

 
Skjermdump fra 5. trinn: ord i teksten, huske og tenke.

Skjermdump fra 5. trinn: ord i teksten, huske og tenke.

 

2. Ny illustratør

Vi har hatt gleden av å samarbeide med illustratør Eivind Gulliksen til de nye utgavene av elevbøkene på 5. trinn. Eivind er utdannet illustratør fra Falmouth College of Arts, og har i tillegg bakgrunn fra Asker Kunstskole og Skolen For Grafisk Design. Han har illustrert en rekke bøker, og tilfører et nytt og spennende uttrykk til Ordrikets univers.

 
Smakebit fra 5. trinn. Illustrasjon: Eivind Gulliksen.

Smakebit fra 5. trinn. Illustrasjon: Eivind Gulliksen.

 

3. Nye åpningssider til kapitlene

Kapittelets tema og lesestrategi presenteres på en grundig måte med nye, detaljrike åpningssider. Myldrebilder gir mange muligheter for utforsking og aktivisering av førkunnskaper om hvert tema. Aktuelle ord og begreper blir forklart, og lesestrategi blir introdusert med gode eksempler og modelltekster. Mål for kapittelet er tydeliggjort, slik at elevene vet hva de skal lære. Her får elevene også forslag til oppgaver som gir mulighet for dybdelæring på tvers av rikene – og av ulike fag.

 
Myldrebilde fra 5. trinn. Illustrasjon: Eivind Gulliksen

Myldrebilde fra 5. trinn. Illustrasjon: Eivind Gulliksen

 

4. Tydeligere differensierte lesetekster

Det er en naturlig progresjon i vanskelighetsgraden i tekstutvalget innenfor kapitlene. Flere av tekstene har ØV-bokser som inneholder et avsnitt med forenklet tekst. Slik kan elevene øve sine leseferdigheter ut ifra ulike forutsetninger. Vi ønsker å legge til rette for at hele klassen skal kunne dele felles tekstopplevelser, et viktig utgangspunkt for dialog og forståelse.


5. De tverrfaglige temaene

Gjennom kritisk arbeid med tekster og ytringer øver elevene opp evnen til kritisk tenkning og lærer seg å håndtere meningsbrytninger gjennom refleksjon, dialog og diskusjon. Lesing av skjønnlitteratur og sakprosa gir elevene innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til at de utvikler forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver, og det kan legge grunnlag for konstruktiv samhandling. Temaene i kapitlene og de ulike tekstene dekker på ulike måter de tre tverrfaglige temaene Demokrati og medborgerskap, Bærekraftig utvikling og Folkehelse og livsmestring.

 
Elevene skal få undre seg og utforske sammen. Skjermdump fra elevbok på 5. trinn.

Elevene skal få undre seg og utforske sammen. Skjermdump fra elevbok på 5. trinn.

 

6. Nye kompetansemål

Ordriket dekker alle de nye kompetansemålene i læreplanen.


Bla i Ordriket Elevbok 5A


Vil du vite mer om Ordriket?

Her kan du se Ordriket introduksjonskurs, hvor du får en grunnleggende innføring i Ordriket og hva som er nytt til fagfornyelsen. Med forfatter Christian Bjerke.