Tildeling av Fagbokforlagets lærebokstipend høsten 2021

 
 
 

Følgende forfattere og prosjekter har blitt tildelt Fagbokforlagets lærebokstipend høsten 2021. Vi gratulerer!

Les pressemeldingen

Diskursanalyse

Anja Sletteland mottar støtte til prosjektet Diskursanalyse. Tverrfaglige perspektiver på språk og makt. Hun er førsteamanuensis i samfunnsfag ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning, OsloMet. I sin forskning bruker hun diskursanalytiske perspektiver fra både samfunnsvitenskapelige og humanistiske tradisjoner og har god innsikt i forskningsfeltets nøkkelspørsmål om makt, institusjoner, identitet, konflikter og relasjoner. Hun er en meget erfaren skribent med et stort antall kronikker og artikler i Samtiden, Morgenbladet, Minerva, Klassekampen m.m., blant annet om #metoo og seksuell trakassering, som hun også har gitt ut to bøker om.

 Om prosjektet:

De siste tiårene har stadig flere fagdisipliner fattet interesse for hvordan bestemte kunnskaper, tankesett og ideologier preger utviklingen på områdene de studerer. Diskursanalyse tilbyr et rikt utvalg av metoder å velge mellom, men kan være krevende å sette seg inn i. Denne boken gir oversikt over diskursanalyse som tverrfaglig forskningstradisjon, den løfter frem flere sentrale metoder og gir innsikt i ulike innfallsvinkler til diskursanalytiske nøkkelspørsmål som preger feltet i dag.

Tverrfaglige perspektiver på språk og makt.

Digitalisering og bærekraftige samfunn

Øystein Sæbø er professor i informasjonssystemer ved Universitet i Agder. Han mottar støtte til en bok om hvordan vi kan utnytte teknologi på bærekraftige måter. Sæbø har skrevet en lang rekke vitenskapelige artikler, bokkapitler og bøker. I forskningen sin har han vært særlig opptatt av eDialog og hvordan det er mulig å involvere innbyggerne i offentlige tjenester og politikkutforming, samt hvordan nettsamfunn knyttet til politisk dialog endres som konsekvens av teknologisk utvikling. I tillegg er han engasjert i hvordan IKT kan bidra til vekst og utvikling i utviklingsland, og av digitale læringsmidler i undervisningen. 

 Om prosjektet: Kan teknologi bidra til at vi både jobber mer effektivt og mer bærekraftig? Det er et spørsmål som stilles både innen samfunnsfag, realfag, økonomi og ledelsesfag. Denne boka diskuterer den økende digitaliseringens opp mot den samfunnsmessige utviklingen – med vekt på konkrete eksempler, og på praktisk relevans. Sysselsettingen i IKT-næringen er forventet å vokse med 70 prosent de neste ti årene, og antall studier og studieplasser innen faget er sterkt økende. Det legges stor vekt på at IKT-utdanningene er i tråd med Norges mål for grønn næringsutvikling og nye grønne arbeidsplasser. Det vil denne boka bidra til.

Hvordan kan digitalisering bidra til et mer bærekraftig samfunn?

Hemmelig kode: juridisk metode

Liv Jorunn B. Skippervik og Pia Moum Hellevik mottar støtte til prosjektet Hemmelig kode: juridisk metode. Liv Jorunn Skippervik er universitetslektor ved Institutt for sosialfag, Universitetet i Stavanger, hvor hun har særlig ansvar for velferdsrett. Hun har master i jus og fordypning i universitetspedagogikk, og har erfaring fra forvaltning og privat næringsliv.  Pia Moum Hellevik er universitetslektor ved Institutt for sosialfag, Universitetet i Stavanger, med bakgrunn som jurist og arbeidserfaring fra forbrukerråd og konfliktråd.

 Om prosjektet: Hemmelig kode: juridisk metode vil bli en lettfattelig og praksisnær bok for de som utdanner seg til noe annet enn jurister, men fortsatt møter jus. Kunnskaper om rettsregler og metode er avgjørende for å kunne utføre et faglig forsvarlig arbeid i velferdsstaten, og særlig er boken tenkt som en viktig innføring i juridisk tenkemåte og metode for sosionom- og barnevernsstudenter. Boken vil også være relevant for andre utdanninger, hvor arbeid med rettsregler kun er et av flere andre fag som støtter opp om den primære fagkretsen, slik som vernepleie, barnehagelærer, ergoterapi, psykologi, sykepleie, politifag og andre utdanninger der juss inngår som et delelement i en flerfaglig utdanning.

En bok om juridisk tenkemåte og metode for studenter som skal bli praktiske rettsbrukere på praksisnære fagområder i velferdsstaten.

Innføring i internasjonal politikk: Statssystemets nøkkelbegreper

Iver B. Neumann mottar støtte til en lærebok om nøkkelbegreper i internasjonal politikk. Neumann er direktør ved Fridtjof Nansens Institutt, har doktorgrad i statsvitenskap og sosialantropologi, er professor II ved Kulturhistorisk museum og har vært professor i internasjonale studier ved London School of Economics and Political Science, samt forsker og fungerende direktør på NUPI, direktør ved NOVA og professor i Russland-studier, UiO.

 Om prosjektet: Innføringsbøker i internasjonal politikk er gjerne historiske: de går gjennom statssystemets utvikling, dets konflikter og allianser. Noen er teoretiske: de forklarer maktpolitikken og samarbeidsinstitusjonene slik de er blitt utlagt av analytikere. Problemet med disse bøkene er at det er vanskelig å tenke om historien uten å ha noe spesifikt å tenke med, og vanskelig å tenke om teorien uten å ha noe spesifikt å tenke på. Denne boken begynner med internasjonal politikks sentrale begreper — stat, nasjon, statssystem, maktbalanse, eurosentrisme, diplomati og så videre — og nærmer seg historie og teori gjennom disse.

Innføringsbok i internasjonal politikk som begynner med de sentrale begrepene.

Leik i norskfaget

Magnhild Selås og Tone Helene Skattør mottar støtte for prosjektet Leik i norskfaget. Magnhild Selås er professor ved Institutt for nordisk og mediefag, Universitetet i Agder, og professor II ved NLA Høgskolen. Ho har vore med å skrive og redigere fleire lærebøker, og har arbeidd med ei rekkje ulike emne i barnehagelærarutdanninga og grunnskulelærarutdanninga. Tone Helene Skattør er høgskolelektor i norsk ved Avdeling for lærerutdanning, NLA Høgskolen, og arbeidar med ulike tema i barnehagelærarutdanninga og grunnskulelærarutdanninga. Ho har undervisningserfaring frå barne- og ungdomsskule.

 Om prosjektet: Boka Leik i norskfaget har som målsetjing å vise korleis ein kan bruke leik i norskfaget til å skape fellesskap og meining, for å lære bort lesing, skriving og munnlege ferdigheitar, og som ein danningsarena. Boka diskuterer ulike måtar å forstå leik på, og gjennom teoretisering, konkretisering og døme argumenterer forfattarane for å gje leiken og det leikande plass i norskfaget i grunnskulen.

Norskfaget, med sitt tydelege danningsaspekt, er ein ideell arena for leik.

Mellom oss: Interkulturell kommunikasjon i teori og praksis

Hildegunn Marie Tønnessen Seip mottar støtte for å skrive en innføring i interkulturell kommunikasjon. Hildegunn er førsteamanuensis og studiekoordinator i psykologi ved Ansgar Høyskole i Kristiansand. Hun har undervist og forsket på feltet i mer enn ti år, og har publisert en rekke bokkapitler, vitenskapelige artikler, kronikker og debattinnlegg.

 Om prosjektet: Boken tilbyr en innføring til feltet interkulturell kommunikasjon. Seip går til psykologi, sosialantropologi, sosiologi, fredsstudier og kommunikasjon for å hente perspektiver, og viser hvordan de sentrale grunnlagsproblemene på feltet best kan forstås når man studerer disse ved hjelp av teorier og forskningsbasert kunnskap. Hun tar hele tiden utgangspunkt i faktiske, praktiske utfordringer og muligheter, og har blikk for både etiske og eksistensielle spørsmål. Boken har en unik tverrfaglig tilnærming, noe som gjør den velegnet å gå til når man skal studere de sammensatte utfordringer som globalisering og de mange geopolitiske endringer i nyere tid har skapt.

På tverrfaglig grunnlag får leseren utforske feltet interkulturell kommunikasjon og se det i sammenheng med praktiske utfordringer og muligheter.

Forvaltningen og demokratiet

Anne Lise Fimreite og Jacob Aars mottar støtte til en lærebok om offentlig forvaltning, med særlig blikk på rollen denne spiller i og for demokratiet. De er begge professorer ved Institutt for administrasjon og organisasjonsvitenskap, Universitetet i Bergen. Begge er anerkjente forskere og fagformidlere, som har skrevet og medvirket i en rekke bøker om forvaltning og politikk.

Om prosjektet: Boken tar for seg den offentlige forvaltningen og dens rolle i demokratiet. Forvaltningens oppgave er å forberede og gjennomføre vedtak fattet av de folkevalgte. Realiseringen av de politiske målene avhenger altså av forvaltningens oppbygging, ansatte og virkemåter – noe denne boken gir en grunnleggende innføring i. Samtidig diskuterer den kritisk hvordan forvaltningen kan fungere som henholdsvis betingelse og hindring for demokratisk politikkutøvelse – både teoretisk og faktisk.

Innføring i offentlig forvaltning med vekt på forvaltningens rolle i og for demokratiet.

Psykoterapi: Pasienten, terapeuten og relasjonen

Marit Råbu mottar støtte til prosjektet Psykoterapi: Pasienten, terapeuten og relasjonen. Råbu er professor i klinisk psykologi ved Universitetet i Oslo og arbeider med psykoterapi både som terapeut, forsker og lærer. Hun har forsket på psykoterapirelasjoner fra pasienters og terapeuters perspektiv, og som observasjoner av samspill i terapitimer. Sammen med kolleger har hun de senere årene utforsket en gruppe yngre og middelaldrende terapeuter og pasientene deres.

 Om prosjektet: Boka vil legge vekt på det konkrete møtet i terapirommet, og erfaringene til både pasienter og terapeuter. Hva kommer pasienter til terapi for, og hva venter de seg? Hvordan kan terapeuter tenke om det pasienter strever med? Og hvordan kan de hjelpe? Hvordan kan utvikling og endring skje i psykoterapi? Hvordan kan terapeuter forholde seg til egne erfaringer, både livserfaringer og erfaringer i møtene fra time til time, og bruke dem i arbeidet med pasienter? Hva trenger terapeuter for å kunne være en hjelper over tid? Perspektiver på utvikling vil hentes fra blant annet psykodynamisk teori, tilknytningsteori, og eksistensielle og humanistiske synsvinkler.

Bok om det konkrete møtet i terapirommet. Hvordan er det å være pasient? Hva gjør terapeuter?

Regjeringen

Eirik Holmøyvik, Bjørn Erik Rasch og Jostein Askim mottar støtte til prosjektet Regjeringen. Eirik Holmøyvik er professor i rettsvitenskap ved Det juridiske fakultet ved Universitetet i Bergen. Bjørn Erik Rasch er professor og instituttleder ved Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo. Jostein Askim er professor ved Institutt for statsvitenskap, Universitetet i Oslo.

 Om prosjektet: Til tross for sin sentrale plassering, eksisterer det ikke en oppdatert bok om den norske regjeringens rolle og virksomhet. Regjeringen vil bli en lærebok som søker å bøte på hvordan denne institusjonen tidligere har blitt stemoderlig behandlet i sammenlikning med andre sentrale politiske institusjoner. Ved å integrere statsvitenskapelige og juridiske perspektiver, vil denne boka gi en oversikt over hvordan regjeringen som politisk institusjon virker innenfor rammene av både rettslige normer og institusjoner, politiske praksiser og parlamentarismen som politisk system. Boka vil vise hvordan regjeringen virker innenfor et system av formelle normer og praksiser, samtidig som utvikling skjer gjennom handlende aktører.

Den første fagboken om regjeringen som institusjon og en genuint tverrfaglig fremstilling av en sentral politisk institusjon.

Veibok til klare tanker: Barnevernfaglige vurderinger i praksis

Audun Formo Hay og Heidi Svendsen Tessand mottar støtte til prosjektet Veibok til klare tanker – barnevernfaglige vurderinger i praksis. Begge forfatterne er psykologer med bred erfaring blant annet fra ledelse og fag- og tjenesteutvikling i den kommunale barneverntjenesten og spesialisthelsetjenesten. Audun Formo Hay er ansatt i Bærum barneverntjeneste med ansvar for MST-CAN. Heidi Svendsen Tessand er seksjonsleder for «Stillasbyggerne» ved barnevernrettet poliklinikk på Akershus universitetssykehus.

Om prosjektet: Ansatte i barnevernet må daglig foreta kompliserte barnevernfaglige vurderinger. I hver enkelt sak kan barnevernet få informasjon fra barnet, familien, barnehagen, skolen, helsevesenet og fotballtreneren, og noen ganger kan dette være motstridende informasjon. For at vurderingene skal være til barnas beste, må det i tillegg skje et samarbeid med barna og familiene deres, slik at alle drar i samme retning. Med bakgrunn i beslutningspsykologi og teamteori, gir denne boken konkrete innspill til hvordan man kan gjøre presise vurderinger og få til godt samarbeid i praksis.

Forfatterne skal skrive en konsis, nyttig og engasjerende bok, basert på den nyeste fagkunnskapen om menneskelige vurderinger og samhandling.