Helene Szikzay | Hvem lager læremidlene?

 

Helene Szikszay. Foto : Eigil Rasmussen-Korsager

Hvem er det egentlig som står bak læremidlene?
I denne artikkelserien møter du forfattere, illustratører og andre nøkkelpersoner bak nye læreverk. Hvilke utfordringer ønsker de å løse, og hva synes de selv er viktige faktorer i arbeidet med ny læreplan?

Variasjon, variasjon, variasjon – og forutsigbarhet.
link-forfatter Helene deler sine beste tips for deg som underviser i engelsk for grunnskolen.


Hva motiverte deg til å bli med på link-teamet?

Jeg har ikke funnet det riktige læreverket ennå, og i engelskundervisningen min har jeg ofte laget helt egne opplegg. Da sjansen meldte seg, måtte jeg bare takke ja for å få muligheten til å lage det perfekte engelskverket.

Hva mener du er de mest oppsiktsvekkende endringene med den nye læreplanen i engelsk, og hvordan har dere jobbet for å imøtekomme kravene i faget?

Helene Szikzay er en av forfatterne på link. Hun er adjunkt med tillegg og har fordypning i engelsk, og jobber i Lillestrømskolen.

link er et helt nytt engelskverk for 1.-7. trinn etter fagfornyelsen.
Les mer om link her.

Det er kanskje ikke så oppsiktsvekkende, men det har blitt et tydeligere fokus på interkulturell kompetanse. I link har vi synliggjort dette, og gitt læreren tips til hvordan man kan snakke med elevene om emnet. Noe annet nytt er måten man ser på grammatikk og ordinnlæring på. Elevene skal undre seg mer og leke mer med språket. I link har vi inkludert mye variert grammatikk inn i hvert eneste kapittel – i motsetning til å tilskrives en ordklasse til hvert kapittel. Vi har også gitt læreren mange gode tips til hvordan elevene kan gå på ordjakt og leke med ord.

Hvilken rolle spiller engelskfaget i skolen?

Det spiller det en stor rolle, særlig med tanke på interkulturell kompetanse. I løpet av livet er elevene nesten garantert å møte mennesker som ikke snakker norsk. Da er det viktig at de kan kommunisere med dem. 

Hva kjennetegner en god undervisningsøkt for deg?

Variasjon, variasjon, variasjon – og forutsigbarhet. Jeg liker å ha mange ulike, men kjente oppgaver for elevene; lesing, samtale, skriving, ordjakt, rollespill og instruksjoner.

Hvilke utfordringer står engelskfaget (og lærerne som skal undervise i faget) overfor i den norske skolen?

For få undervisningstimer. Selv om mange norske elever er gode i engelsk, er det mye som skal presses inn i et fåtall timer på timeplanen. Å gjøre elevene trygge på seg selv i faget, variere innholdet og samtidig undervise i selve pensum på så få timer er nesten umulig. 

Har du noen forslag til hvordan lærerne kan få mest mulig ut av den knappe tiden de har til rådighet i faget?

Bruk oppstartsoppgaver. Skriv ned en eller flere oppgaver på tavla som elevene klarer å gjøre på egenhånd. På den måten kommer mange av elevene raskt i gang, mens de "trege" elevene tar av seg ytterjakka eller finner fram bøkene sine. Oppgavene kan dreie seg om dagens tema (aktivere forkunnskap), være repetisjon av grammatikk, eller ordforklaring av ett eller flere enkle ord:
A book = something you can read or write in. You can borrow this at a library.

Hva er dine tre beste undervisningstips?

I tilfeldig rekkefølge:

  • Variasjon i oppgavene. Prøv å variere lese- og skriveoppgavene, samt de muntlige oppgavene.

  • La elevene prate mest. Alle vet at lærere liker å høre sin egen stemme, meg selv inkludert. Men prøv likevel å la elevene stå for mesteparten av pratingen i timene.

  • By på deg selv. Tør å lese feil, tør å spille rollespill, le, syng.