Hvordan implementere forskning i en intensivavdeling?

Foto: Phonlamai Photo/Shutterstock

Foto: Phonlamai Photo/Shutterstock

Å utvikle, innføre og evaluere en ny prosedyre i praksis kan være krevende. For å kunne arbeide kunnskapsbasert må sykepleieren hente kunnskap fra forskning, og kombinere den med erfaringsbasert kunnskap og brukerkunnskap.

I denne videoen forteller sykepleier Brita Fosser Olsen om sin erfaring med å utvikle og innføre et nytt kartleggingsverktøy for smerter til pasienter innlagt i intensivavdeling. Hennes erfaring er at de beste resultatene oppnås når den enkelte sykepleieren er deltakende i prosessen med å utvikle og innføre tiltak i klinisk praksis.

Mer om Britas historie kan du lese om i boken Klinisk forskning innen helsefag.

Hensikten med denne boken er å vekke og å styrke interessen for forskning, samt å formidle kunnskap om pasientnær forskning til studenter, helsepersonell, ph.d.-kandidater og forskere.

Boken tar for seg et vidt spekter av temaer og formidler kunnskap og gode råd om blant annet: oppbygging av kunnskapsbasert praksis, planlegging av kliniske studier og valg av forskningsdesign, brukerdeltakelse i forskning, søknader for finansiering, forskningsetikk og personvern, hvordan skrive CV, samt formidling av forskning. Det er også med eksempler på sykepleiere med et karriereløp som innebærer kombinerte stillinger, som både arbeider klinisk og samtidig driver forskning.


 
INSTA 1080x1080_Klinisk forskning innen helsefag (9788245022926).jpg