Gratis fagdag i norsk 31. januar

Norsk på tvers_head.jpg
 

Tre nye tverrfaglige temaer skal inn på tvers av fagene i grunn- og videregående skole. Men hvordan jobber man med disse i norskfaget?

Fagbokforlaget inviterer til gratis fagdag for norsklærere i ungdomsskole og videregående skole. Det blir en dag med inspirasjon og gode forslag til hvordan en kan ta i bruk de tverrfaglige temaene i norskundervisningen.

"Norsk på tvers" holdes den 31. januar og varer fra 10:00 til 15:30 på litteraturhuset i Oslo. Siste frist for påmelding er mandag 28. januar.

 

Foredrag:

  • Simon Stranger: Bokbad i samtale med Line Ellingsen

  • Ingvild Berg: "Hvordan få elever til å ytre seg offentlig?"

  • Jorunn Ø. Nyhus: "Tverrfaglighet i praksis" – konkrete opplegg

  • Erik Tunstad: "Kritisk tenkning i klasserommet"

  • Frantz Terje Gregersen: "Dybdelæring i norskfaget – hvorfor og hvordan?"


Foredragsholdere

 
Simon stranger.jpg

Simon Stranger er en forfatter fra Oslo. I tillegg til å ha gått på forfatterstudiet i Bø, har han studert både filosofi og religionshistorie. Han har skrevet flere bøker for ungdom, der han tar opp viktige temaer som urett i verden, mennesker på flukt og barnearbeid. Stranger er aktuell med den kritikerroste romanen Leksikon om lys og mørke, som han fikk Bokhandlerprisen for i 2018.


Ingvild berg.jpg

Ingvild Berg har jobbet som Si ;D-ansvarlig i flere perioder siden 2012. Si ;D er Aftenpostens debattsider for ungdom mellom 13 og 21 år. Berg har også vært nettdebattansvarlig og debattleder i Aftenposten. Tidligere har hun jobbet i TV Østfold og som frilanser i Moss Avis og Smaalenenes Avis. Hun har mastergrad i statsvitenskap fra Universitetet i Oslo, med fordypning i ytringsfrihet og demokrati.


Jorunn Øveland Nyhus_red 2.jpg

Jorunn Øveland Nyhus er redaktør for LNUs tidsskrift Norsklæreren og norsklektor ved Hartvig Nissens skole. Hun er tidligere universitetslektor ved ILS – UiO, har nordisk hovedfag, er lærerspesialist og mangeårig skriftligsensor. I tillegg til at hun holder skrivekurs for nyutdannede lærere, har hun vært læremiddelforfatter hos NDLA.


Foto: Arnfinn Pettersen

Foto: Arnfinn Pettersen

Erik Tunstad er biolog, forskningsjournalist, programleder i radio, fagbokforfatter og inntil nylig, høgskolelektor i naturvitenskap ved Høyskolen i Sørøst-Norge. Tunstad dannet foreningen Skepsis sent på 1980-tallet, og er en synlig samfunnsdebattant i spørsmål rundt kritisk tenkning, blant annet gjennom sine "ti bud om kritisk tenkning". Han har skrevet mange bøker og mottatt flere priser, blant annet Språkrådets språkpris i 2012.


Frantz_portrett.jpg

Frantz T. Gregersen er universitetslektor i pedagogikk ved Institutt for lærerutdanning ved NTNU og arbeider som seniorrådgiver ved den ikke-kommersielle stiftelsen IMTEC. Han er utdannet allmennlærer med grunnfag i geografi, idrett og matematikk. I tillegg har han hovedfag i pedagogikk, med skoleutvikling som spesialfelt. Han har 20 års lærererfaring fra grunnskole, videregående skole og universitet i Norge og Danmark. Hans hovedfokus i dag er utvikling av dybdelæring i grunn- og videregående skole.