Vi trenger profesjonell klokskap

 

Foto: VectorMine/Shutterstock

 

Forventningene er høye til profesjonsutdannede og de som skal lede dem,  enten det er snakk om lærere, politi, ingeniører, sykepleiere, leger, sosionomer eller andre med lang utdanning.

Eirik J. Irgens er professor i utdanningsledelse ved NTNU. I denne videoen forteller han om bokas viktige tematikk og hvordan den kan brukes i utdanning og til selvstudium.

 
 

De har kunnskap som andre ikke har, og de må kunne vise det i praksis. 

Det er utfordrende, fordi de ofte må håndtere situasjoner som krever skjønn og god dømmekraft. Det krever mer enn fagkunnskap, hevder Eirik J. Irgens i «Profesjon og organisasjon.  En bok for profesjonsutdannede og de som skal lede dem»:

Det krever også profesjonell klokskap.

Hvordan vi kan utvikle profesjonell klokskap, og hva det krever av både teoretisk kunnskap og praktisk erfaring, er et gjennomgående tema i boka.

Boka har nyere bidrag til å forstå hva en profesjonsutdannet er, hva profesjonalitet er, hvilke forventninger profesjonsutdannede blir møtt med og hvilke dilemmaer og utfordringer det kan medføre når det gjelder samarbeid, ledelse og styring.

Blant temaer som nå har fått mer plass, er profesjonell klokskap, ansvar, dilemmaer, skjønn og dømmekraft, arbeidslivet i Norden, samskapning, samarbeid, profesjonsfellesskap og profesjonsutvikling, autonomi, tillit, lojalitetsutfordringer og varsling, samt forholdet mellom teori og praksis.

Dette er temaer som i dag er relevante for de aller fleste profesjonsutdanninger, og for de som skal lede profesjonsutdannede.

Boka er en kraftig omarbeiding av boka som kom i 2007.  Den er brukt i så ulike utdanninger som ingeniør, lærer, barnehagelærer, farmasøyt, vernepleier, sykepleier og i en rekke andre profesjonsutdanninger.

Den er også brukt på etter- og videreutdanningsstudier i ledelse, samt i kurs i veiledning, mentor, barnevern, yrkesdidaktikk, læringsprosesser, kommunikasjon og konfliktarbeid, kvalitetsarbeid, innovasjon, profesjonsutvikling, praksisrefleksjon, profesjonsetikk og vurdering.  Mange praktikere har også funnet den nyttig.


 

Dette er en bok for profesjonsutøvere og de som skal lede dem. Den dekker områder som er viktig å ha kunnskap om for å forstå og mestre utfordringer i dagens arbeidsliv.