Verdibasert klasseledelse - verdiene i overordnet del i praksis

Skolen har seks verdier som skal danne grunnlaget for alt det vi holder på med i skolen. I boka “Verdibasert klasseledelse” dykker vi ned i disse verdiene, hva de betyr, hva vi skal med dem og hvordan vi kan bruke dem for å skape gode skolehverdager.

Kunnskapsløftet beskriver hva som er skolens oppgaver, og noen ting er så viktig at det står i den overordnede delen av læreplanen. Skolens verdier hører hjemme der. Men hva er egentlig en verdi? Er det bare et moteord vi slenger rundt oss, - og som har mer eller mindre konsistent innhold? Aadland sier at verdier er det som er særlig viktig for oss. Verdiene påvirker våre holdninger og handlinger. De vises i det vi gjør, og i det vi sier. I skolekontekst betyr det at verdiene kommer til uttrykk i livet vi lever sammen med elevene våre.

Hensikten med boka er å gjøre verdiene om fra uttalte verdier til bruksverdier. Skolens verdier skal ikke først og fremst læres. De skal leves. Som klasseleder bringer du med deg verdier inn i klasserommet enten du vil eller ikke, uansett om du er det bevisst det eller ikke. Du er en verdibærer.

Verdiene har blitt til av en grunn. De bygger på eldgammel kunnskap og forståelse og har stått seg over lang tid, og de er fortsatt like aktuelle. Skolens verdier ble uttalt lenge før skolen ble til. De tidlige filosofene har grunnet på og verdsatt de samme verdiene som vi dykker ned i i denne boka. Verdiene har en rasjonell begrunnelse, men de også knyttet til følelsene våre. De treffer noe i oss som kjennes sant, riktig og viktig for oss.

En verdibevisst klasseleder lever verdiene i sin måte å være på, og lærer elevene verdiene i sin måte å undervise på.

Skolens første verdi er menneskeverdet. Den beskriver at mennesket er ukrenkelig, og at alle er like mye verd. Allerede for mer enn 2000 år siden snakket Aristoteles om eudaimonia som betyr menneskelig blomstring. Han sa at bare når mennesker gis muligheten til å realisere sine evner og anlegg, og får benytte seg av denne muligheten, vil de kunne blomstre, trives og oppleve lykke. Verdien om menneskeverdet minner oss om at det er en overordnet oppgave i skolen å gi elever mulighet for å blomstre. Forutsetninger for dette er blant annet at de opplever trygghet, anerkjennelse, mestring og deltakelse i meningsfulle fellesskap.

En konkret modell som heter Mattering, kan hjelpe lærere i arbeidet med å realisere verdien menneskeverd. Modellen viser til to grunnleggende menneskelige behov. For det første trenger alle mennesker å kjenne at de betyr noe for andre, - at andre liker dem og setter pris på dem. Det andre behovet er opplevelse av at man selv kan bidra med noe for de andre, at de andre trenger nettopp meg, - at klassen ikke hadde blitt den samme dersom jeg ble borte. Egenutvikling og fellesskapsmedvirkning er to sider av samme sak.

I klasserommet betyr det at elevmedvirkning står sentralt med tanke på menneskeverdet. Dette samsvarer godt med revisjonen av Opplæringsloven som trer i kraft august 2024. Der er barns rett til medvirkning presisert og styrket. I boka finner du forslag på hvordan du kan omgjøre skolens uttalte verdier til bruksverdier i klasserommet, slik at dine elever aktivt medvirker i sin egen skolehverdag.

En annen av skolens verdier er demokrati og medvirkning. Demokratiske prinsipper og retten til å bli hørt står sterkt i skolens virksomhet. En forutsetning for at barn skal våge å si sin mening og delta i demokratiske prosesser, er at de opplever tilstrekkelig grad av psykologisk trygghet og et ytringsklima som er raust og trygt. En ytring vil ofte være verbal, men den kan også være fysisk – særlig for yngre barn. I et demokratisk skolesamfunn «lytter» den voksne til både verbale og fysiske ytringer og bidrar til at elever utvikler ferdigheter i å ytre seg på en konstruktiv og ansvarlig måte. Gert Biestas beskriver skolens tredelte oppdrag; kvalifisering, sosialisering og subjektivering. Elever skal få ytre seg og medvirke i det som handler om deres faglige utvikling, deres plass og rolle i fellesskapet og sin mulighet for vekst og utvikling utfra egne forutsetninger og muligheter. Elevene skal både gis individuell tilpasning, og samtidig få støtte til å delta i fellesskapet.

I boka har hver av skolens seks verdier fått sitt eget kapittel, og hvert kapittel har fått sin egen farge. Til sammen utgjør de en regnbue. Selv om regnbuen er et optisk fenomen og derfor litt diffus, kan vi alle se at når solen skinner gjennom regndråpene, blir regnbuen både virkelig og vakker. Regnbuen har vært et viktig symbol for mennesker i mange forskjellige kulturer rundt om i verden. Den er et symbol for fred og et symbol for en bro som binder sammen det som er adskilt. Til tross for mangfoldet vi har i samfunnet vårt i dag, kan skolens verdier binde oss sammen. De aller fleste vil tenke at det som står beskrevet i overordnet del er både klokt, riktig og viktig. Når verdiene leves i praksis, kan de bygge bro mellom mennesker som i utgangspunktet står langt fra hverandre. Som regnbuens farger sklir verdiene litt over i hverandre, som dere ser av de to verdiene som er presentert her, men til sammen utgjør de en meningsfull enhet.

Vi trenger et verdiløft i norsk skole, så bli en verdibærer du også.

God bok!

Hilsen fra Gunn Karin Thomassen og Karen Ringereide