Tysk II - Weiter geht's til fagfornyelsen

Fra Weiter geht's tekst og arbeidsbok leksjon 1.

Fra Weiter geht's tekst og arbeidsbok leksjon 1.

Fagfornyelsen inviterer til endringer i tyskundervisningen. Derfor har vi revidert vårt populære læreverk til tysk II, Weiter geht’s.

Dette er nytt:

  • ny temabasert struktur

  • interessante tekster som gjør det mulig å nivådifferensiere

  • nye tekster om blant annet politikk og bærekraft

  • flere spennende oppgaver som bidrar til å bedre elevenes språkkompetanse

  • spill og sanger som bidrar til en kreativ måte å lære seg tysk på

  • større fokus på utvikling av ordforrådet

Slik svarer Weiter geht´s på læreplanmålene etter fagfornyelsen

 Mål for opplæringen er at eleven skal kunne:

  • lytte til og forstå tydelig tale om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker:
    Weiter geht´s har innleste tekster i boka og filmer i nettressursen.

  • samtale i en rekke dagligdagse situasjoner om kjente og faglig relevante emner:
    Weiter geht´s har et stort antall muntlige oppgaver som inviterer til samhandling fra første leksjon. Etter hvert som ukene og månedene går, opparbeider elevene seg et aktivt ordforråd.

  • muntlig forklare faglig relevante emner, skildre opplevelser, hendelser og planer, og begrunne meninger, også spontant:
    Det er mange muntlige oppgaver som gjør at elevene lærer å snakke sammen om opplevelser og erfaringer, de øver også på å uttrykke meninger spontant.

  • lese og forstå ulike typer tekster, også autentiske, om personlige og faglig relevante emner og aktuelle saker:
    Weiter geht´s inneholder et rikt utvalg tekster i ulike sjangre, både autentiske og tilpassede. Man kan velge mellom mange interessante emner som er passer godt til elevene i denne aldersgruppen.

  • skrive ulike teksttyper om personlige og faglig relevante emner, og uttrykke og begrunne egne meninger, med og uten hjelpemidler:
    I Weiter geht´s får elevene mange skriverammer og god glosehjelp slik at de kan skrive tekster i ulike sjangre om flere temaer. Elevene tar i bruk språket fra første time. Et helt kapittel med skrivehjelp og tips til muntlig, er plassert bakerst i boka.

  • bruke grunnleggende språklige strukturer, regler for uttale og rettskriving og språkets offisielle alfabet eller tegn for å kommunisere på en situasjonstilpasset måte:
    Weiter geht´s har et rikt utvalg grammatikkoppgaver både i arbeidsbok og på nett. Her kan elevene velge oppgaver ut fra nivå.

  • bruke relevante lærings- og kommunikasjonsstrategier, digitale ressurser og erfaringer fra tidligere språklæring i læringsprosessen:
    Oppgaver i tekst- og arbeidsbok og på nettstedet legger til rette for å bruke ulike lærings- og kommunikasjonsstrategier.

  • utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i områder der språket snakkes, og se sammenhenger med egen bakgrunn:
    Gjennom tekster og oppgaver om politikk, klima, historie og samfunnsforhold utvikler elevene ferdigheter i å utforske og beskrive.

  • utforske og presentere kunstneriske og kulturelle uttrykk fra områder der språket snakkes, og gjøre rede for egne opplevelser:
    Weiter geht´s har et eget kapittel om kunst og kultur, og er en rikt illustrert lærebok. Bildene egner seg godt som utgangspunkt til å gi uttrykk for egne opplevelser, både skriftlig og muntlig.

 

Ifølge UDIR er kommunikasjon det viktigste i faget. Elevene skal lære å forstå egen og andres kulturelle bakgrunn slik at de kan kommunisere godt i ulike sammenhenger.

Nye Weiter geht’s fokuserer på at elevene skal kunne uttrykke egne ønsker, meninger og følelser, samt lære å snakke om dagligdagse temaer. Det er viktig at elevene møter et moderne og dagsaktuelt tysk språk, og det gjør de med Weiter geht´s.

Læreboka består av 16 leksjoner som fokuserer på hvert sitt hovedtema, for eksempel: Meg og min familie, sport og fritid, eventyr, musikk, matkultur, kunst, geografi, politikk, miljø og historie. I tillegg til disse temaene, får elevene en hel leksjon med tips til hvordan de kan skrive og snakke bedre. Hver leksjon inneholder en fin kombinasjon av autentiske og tilrettelagte tekster som gir god variasjon i vanskelighetsgraden, med muligheter for differensiering.

Strukturen i verket er laget for å stimulere til økt ordforråd: Det er et rikt utvalg av gloser til alle tekster, egne gloselister samt at mange av bildene i boka inneholder gloser og fraser som hjelper eleven med å forstå hvordan ord brukes i ulike kontekster. Elevene inspireres til muntlig bruk av språket fra dag én, gjennom ulike typer oppgaver.

De ulike oppgaveformene oppfordrer elevene til å bruke og videreutvikle egne strategier for lesing, skriving, lytting, tale, samhandling, ord- og grammatikklæring.

 
Innhold i arbeidsgrammatikken.

Innhold i arbeidsgrammatikken.