Slik hjelper du elevene dine i gang med skrivinga

Mange elever (særlig de svake!) trenger drahjelp i begynnelsen av skriveprosessen. En enkel måte å hjelpe dem på er å tilby skriverammer. Det er vanlig å tenke på skriverammer som stillas rundt et uferdig byggverk: De fungerer som støtte i begynnelsen, og fjernes etter hvert som det endelig resultatet tar form. Skriverammene er ofte utformet som tabeller med de ulike tekstavsnittene satt opp i hver sin rad. Dessuten finner eleven gjerne et par tips eller setningsstartere til hvert avsnitt. Vi vet at elever setter pris på dette!

Samtidig må vi være ærlige og innrømme at en ordentlig god tekst sjelden følger et helt låst oppsett som i skriverammene. Enig? Heldigvis er det ingen motsetning her: Målet med å bruke skriverammer er å gjøre elevene mer fortrolige med de ulike sjangrene i norskfaget. Tenk på dem som ett steg på veien: Etter hvert som de blir mer fortrolige med tekstkulturen i faget, vil de også bli mindre avhengige av skriverammene. Før du vet ordet av det, er elevene dine i stand til å tilpasse innhold, struktur og oppsett til hver spesifikke oppgave.

PS: Har du ferdige eksempeltekster som er skrevet ut ifra skriverammene, mangedobler du læringseffekten.
I Synopsis Håndbok finner du skriverammer og eksempeltekster til åtte av de viktigste sjangrene i norskfaget. Se mer om tanken bak Synopsis i filmen under:

Hva er din erfaring med å bruke skriverammer? Aria vil gjerne høre fra deg!
aria.senemar@fagbokforlaget.no