Marit Midbøe Hagen - Hvem lager læremidlene?

Christian Bjerke, Marit Midbøe Hagen og Gro Ulland. Foto: Casper Kongstein.

 

Hvem er det egentlig som står bak læremidlene?
I denne artikkelserien møter du forfattere, illustratører og andre nøkkelpersoner bak våre læreverk. Hvem er de? Hvilke utfordringer ønsker de å løse, og hva er deres beste undervisningstips?

Fortell litt om deg selv
Jeg heter Marit Midbøe Hagen og er en av forfatterne på Ordriket. Jeg er lektor med tillegg og jobber som lærer i Askerskolen. Fordypning har jeg blant annet i flerkulturell pedagogikk og barne- og ungdomslitteratur.

Hva motiverte deg til å bli med på Ordriket-teamet?
Jeg ble med i Ordriket-teamet høsten 2013. Da hadde jeg lenge savnet et norskverk som skapte fellesskap rundt læringsaktivitetene på elevenes premisser i stedet for å tilby ulike opplegg til elevene for å differensiere. Jeg drømte om at elevene kunne samle seg rundt felles tema, tekster og oppgaver kombinert med tilpasset opplæring. Det mener jeg vi har klart å få bra til med Ordriket!


Hva mener du er de mest oppsiktsvekkende endringene med fagfornyelsen, og hvordan har dere jobbet for å imøtekomme kravene i faget?
Jeg synes det er spennende å inkludere de tre tverrfaglige temaene i norskfaget og at det legges mer vekt på utforsking og lekpregede aktiviteter. Det har vært viktig for oss å ta med disse perspektivene inn på alle trinn, ikke som et eget tema, men som del av hvert kapittel på en naturlig måte.


Hva kjennetegner en god undervisningsøkt for deg?
En god undervisningsøkt innebærer at alle får delta på egne premisser. Hver elev skal få oppleve tilhørighet til læringsaktivitetene, at dette er noe for dem og at det gir mening og mestring for alle.

Hva var den mest utfordrende delen av prosessen av å skape et norskverk for hele barnetrinnet?
Det har vært utfordrende å skape både gjenkjennelse og fornyelse oppover klassetrinnene. Gjenkjennelsen går på struktur og oppbygging, mens fornyelse innebærer variasjon, nye vinklinger og gjerne overraskelser.

Hva var det mest givende under prosessen?
Her vil jeg trekke fram barne- og ungdomslitteraturen. Det har vært veldig spennende og lærerikt å bli kjent med ny flott norsk litteratur. I Ordriket møter elevene et rikt utvalg tekster av dyktige forfattere. Dette er god innfallsvinkel til kunnskap, innlevelse og samtaler rundt mange sider av livet.

Hva liker du best med Ordriket?
Jeg liker at Ordriket bygger på fellesskap og inkluderende arbeid i klasserommet. Ordriket gir godt utgangspunkt for å skape interesse og engasjement på den ene siden og struktur og grundighet på den andre siden. På den måten får elevene mulighet til å lære alle sider av norskfaget på en god og engasjerende måte.


Hva håper du Ordriket bidrar til?
Jeg håper at elevene blir glad i norskfaget, fordi de erfarer at det handler om mange sider av livet. Språk er nært knyttet til identitet og kommunikasjon. Det å bli en trygg språkbruker gir god ballast for veien videre.


Dine tre beste undervisningstips?

·       Høytlesing og fellesskap rundt litteratur. Lag felles lesestunder i klasserommet. Ikke bare de yngste, men alle trinnene oppover har glede av høytlesing.

·       Bruk språket aktivt, både muntlig og skriftlig, i lek og temabaserte emner. La elevene oppleve språket i bruk på en meningsfull og morsom måte gjennom skoleuken.

·       Variasjon. Husk å veksle mellom det som er kjent og noe som er nytt. Legg merke til det som fenger elevene og bygg videre på det.