Mer bevegelse - bedre læring!

En skolehverdag med mye stillesitting kan gjøre elevene ukonsentrerte og urolige. Med all tilgjengelig kunnskap om de positive effektene av å være i bevegelse, er det stadig viktigere at elevene stimuleres til bevegelse – ikke bare i kroppsøvingstimene, men også i arbeid med de andre fagene og som «brudd i timen».

Mer fysisk aktivitet i skolen kan bidra til økt trivsel, bedre læringsutbytte og bedre psykisk helse. De sosiale relasjonene mellom elevene styrkes og sosiale forskjeller utjevnes.

De fleste ønsker mer fysisk aktivitet i skolen

En rapport fra august 2021 utført av Opinion på oppdrag av Alliansen for fysisk aktivitet i skolen viser at 70 prosent av norske lærere støtter forslaget om å innføre daglig fysisk aktivitet i skolen (Opinion, 2021). Undersøkelsen viser også at halvparten av lærerne er bekymret for at elevene er for lite fysisk aktive i løpet av skolehverdagen, og at lærerne på ungdomstrinnet er de som er mest bekymret. 70 prosent av lærerne er positive til fysisk aktivitet i løpet av dagen og oppgir mange fordeler med dette. De fremhever økt konsentrasjon, trivsel og læring.

Mer bevegelse gjør at elevene presterer bedre

En ny studie (Norges idrettshøyskole, 2022) med over 2 000 tilfeldig utvalgte norske ungdommer viser at fysisk aktivitet fører til økt læring, i alle fall på nasjonale prøver, som ungdommene i studien ble målt på. I studien fikk ungdom på 30 ulike skoler inn to ekstratimer med fysisk aktivitet hver uke. 

– Det overraskende for oss var at elevene i begge de to testgruppene forbedret prestasjonene på nasjonale prøver i løpet av prosjektperioden, sier Runar Barstad Solberg. Han har gjennomført studien i forbindelse med doktorgraden sin, sammen med en stor prosjektgruppe.

Økt aktivitet trigger mekanismer i hjernen som kan gi bedre konsentrasjon og læring. Fysiske avbrekk, at man får gjøre ting man liker og får arbeide med stoff på andre måter, bidrar trolig også til at læringen i stillesittende fag går lettere.

Det er bred enighet om behovet for mer fysisk aktivitet i skolen, og mange lærere ønsker å tilrettelegge for mer fysisk aktivitet. Mulighetene for økt bruk av fysisk aktivitet i skolen er det allerede lagt til rette for i Læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (LK20).

Undervisningsrelaterte aktiviteter

Med den nye utgivelsen Mer bevegelse! En inspirasjonsbok for fysisk aktiv læring ønsker forfatterne å gi deg et teoretisk bakteppe og god inspirasjon til å komme i gang med mer aktiv undervisning på barne- og ungdomstrinnet. Aktivitetene er enkle å komme i gang med, og de krever lite forberedelser samtidig som de kan brukes i flere ulike fag og sammenhenger. Mange av de stillesittende arbeidsmåtene som brukes mye i norske klasserom i dag, kan byttes ut med disse læringsorienterte aktivitetene. 

 

En aktivitet fra boka:

Fagbingo

Hvor: i klasserommet, gangen eller ute

Utstyr:

• bingobrett med tallene 1 til 9 (eller 1 til 16)

• oppgaveark med ni oppgaver og ni fysiske øvelser

• to terninger per gruppe

• blyant og kladdeark til gruppene

• ark med fasit til oppgavene

Forberedelser

• Lag et bingobrett med tallene 1 til 9 (skriv ut til gruppene).

• Lag oppgaveark med ni oppgaver og ni fysiske øvelser.

• Del elevene i grupper på tre til fire elever.

• Del ut bingobrett, kladdeark, blyanter og terninger til gruppene.

Framgangsmåte

Gruppene velger om de vil kaste én eller to terninger. Antall øyne på ternin­gen viser hvilken oppgave de skal utføre. Gruppa løser oppgaven og skriver svaret på svararket. I tillegg skal de gjøre den fysiske øvelsen som er knyttet til oppgaven, og krysse av riktig rute på bingobrettet. Den fysiske øvelsen kan være ti spensthopp. Etter at både oppgaven og den fysiske øvelsen er utført, og de har krysset av på bingobrettet, kaster de terningen igjen og gjør neste oppgave. Når gruppa har fylt hele bingobrettet (eventuelt tre på rad eller to rader) roper de bingo. Læreren kan sjekke gruppenes svar undervis eller ha en felles gjennomgang i plenum til slutt.

Variasjonsmuligheter

De fysiske øvelsene kan varieres etter plass og elevenes forutsetninger. Antall oppgaver velges ut ifra hvor lang tid man ønsker å bruke på øvel­sen. Det er mulig med 9, 16 eller 25 oppgaver, alt avhengig av størrelsen på bingobrettet.

Kilder:
Norges idrettshøyskole (2022). «Mer bevegelse gjør elevene flinkere». Hentet 13.9.22 fra nih.no/om-nih/aktuelt/nyheter/2022/mai/mer-bevegelse-gjor-flinkere-skolen/ 

Opinion, 2021. «Ja, til daglig fysisk aktivitet i skolen. En undersøkelse blant lærere». Legeforeningen, Nasjonalforeningen for folkehelsen, Fysioterapiforbundet, Kreftforeningen og Norges idrettsforbund. Hentet 13.9.22 fra nasjonalforeningen.no.


Mer bevegelse!
En inspirasjonsbok for fysisk aktiv læring
Martin Otto Dragseth, Kristin Granum Rosebø og Hanne Solgard-Øverlier

Denne boka gir deg et teoretisk bakteppe og god inspirasjon til å komme i gang med mer aktiv undervisning på barne- og ungdomstrinnet. Du finner aktiviteter både med og uten faglig forankring. Aktivitetene krever få forberedelser og har stor grad av variasjonsmuligheter. Det er bare å sette i gang!