Tildeling av Fagbokforlagets lærebokstipend vår 2020

 
LANDING---Skrivestipend2.jpg
 
 

Følgende forfattere og prosjekter har blitt tildelt Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2020. Vi gratulerer!

Les pressemeldingen

Anvendt kognitiv psykologi for morgendagens problemer

Therese G. Syversen er aktuell med boken Litteraturarbeid i barnehagen.

Mads Nordmo Arnestad mottar støtte til prosjektet Anvendt kognitiv psykologi for morgendagens problemer: Kunstig intelligens og bærekraft. Arnestad er førsteamanuensis ved Institutt for ledelse og organisasjon, Handelshøyskolen BI, Campus Bergen. Han er utdannet psykolog fra Universitetet i Bergen, og har en ph.d.-grad fra Norges Handelshøyskole.

Om prosjektet: Dette er en innføringsbok som på kreativt vis kombinerer innsikter fra anvendt psykologi til å belyse temaene kunstig intelligens og bærekraft. Boken skal gi en enkel og lettfattelig innføring i de psykologiske mekanismene som er involvert i måten mennesket forholder seg til klimakrisen på. Hvilken rolle kan kunstig intelligens ha i møte med klimakrisen?

En innføringsbok som på kreativt vis kombinerer innsikter fra anvendt psykologi til å belyse temaene kunstig intelligens og bærekraft.

Barnehagelærer og pedagogisk leder

Kristin Rydjord Tholin2534 (2).png

Kristin Rydjord Tholin mottar støtte til prosjektet Barnehagelærer og pedagogisk leder. Ledelse av barna, det pedagogiske innholdet og personalet. Tholin er dosent i pedagogikk ved Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har tidligere utgitt bøkene Omsorg i barnehagen (2013) og Profesjonsetikk for barnehagelærere (2015) på Fagbokforlaget.

Om prosjektet: Grunnlaget for dette bokprosjektet er helheten av ansvars- og ledelsesoppgaver for de pedagogiske lederne i barnehagen. Det legges særskilt vekt på kjerneoppgavene: ledelse av barna og det pedagogiske innholdet samt ledelse av personalet. Boken skal fungere som en innføring i pedagogisk ledelse i barnehagelærerutdanningen og som grunnlag for utforsking og utvikling av ledelse for barnehagelæreren.

Grunnlaget for dette bokprosjektet er helheten av ansvars- og ledelsesoppgaver for de pedagogiske lederne i barnehagen.

Den kirurgiske pasienten

Solrun og Karin.jpg

Solrun Holm og Karin Hartviksen mottar støtte til prosjektet Den kirurgiske pasienten: Pre- og postoperativ sykepleie. Holm har embetseksamen i sykepleievitenskap fra Universitetet i Tromsø og doktorgrad i studier av profesjonspraksis fra Nord universitet, og jobber nå som FoU-leder i Vestvågøy kommune. Hartviksen er anestesisykepleier med master i klinisk sykepleie og arbeider som universitetslektor ved Nord universitet. Holm er forfatter av flere bøker. Dette blir Hartviksens første bok.

Om prosjektet: Målet med boken er å presentere oppdatert kunnskap om det kirurgiske forløpet. Innen kirurgi er det nå en rivende utvikling, med utbredt bruk av teknologi, kort liggetid i sykehus og innovasjon innen legemidler. Dette har drastisk endret forberedelsene og rehabiliteringen knyttet til kirurgi. Denne nye og praksisnære boken for sykepleiestudenter vil dekke pensumbehovet i kirurgisk praksis.

Målet med boken er å presentere oppdatert kunnskap om det kirurgiske forløpet.

Fellesbarnehagen

Slåtten.png
Larsen.png

Mette Vaagan Slåtten og Ann Kristin Larsen mottar støtte til prosjektet Fellesbarnehagen: Samarbeid og utfordringer. Forfatterne er dosenter ved Institutt for barnehagelærerutdanning, OsloMet – storbyuniversitetet. De har begge utgitt flere bøker på Fagbokforlaget tidligere, blant annet har de sammen skrevet Nye tider – nye barnehageorganisasjoner (2. utg. 2020) og En bok om oppvekst (5. utg. 2019) .

Om prosjektet: Et mulig perspektiv på barnehagen er å betrakte den som en «fellesbarnehage», dvs. en barnehage som uansett hvor i landet den befinner seg, tilbyr like muligheter for vekst og utvikling hos barn i barnehagealder. En slik fellesbarnehage kan da være et mål for alle nivåer i den verdikjeden som barnehagen inngår i, det vil si staten, barnehagemyndigheten, barnehageeiere og styrere/ledere av barnehagen. Dette er en lærebok som tematiserer barnehagens samfunnsoppdrag, endringer i barnehagesektoren, og som belyser faktorer som fremmer og hemmer samarbeid omkring fellesbarnehagen.

Dette er en lærebok som tematiserer barnehagens samfunnsoppdrag, endringer i barnehagesektoren, og samarbeid omkring fellesbarnehagen.

Innføring i atferdsvitenskap

Ingunn Sandaker.png

Ingunn Sandaker mottar støtte til prosjektet Innføring i atferdsvitenskap. Sandaker er professor og studieleder ved Institutt for atferdsvitenskap ved OsloMet – storbyuniversitetet, og har en ph.d. i organisasjonspsykologi.

Om prosjektet: Arbeids- og samfunnslivet blir stadig mer komplekst, både sosialt og teknologisk. For å forstå og endre omgivelsene trenger vi derfor ny kunnskap. Atferdsvitenskap er nyttig for alle som jobber med å endre egen eller andres atferd, og som jobber med endringsarbeid på systemnivå. Denne boken vil gi en innføring i begrepsapparatet som brukes i moderne atferdsvitenskap, og sammenfatte de viktigste lovmessighetene som forklarer hvordan atferd etableres, opprettholdes og endres. Boken vil gi studenter innen helse- og sosialfag grunnlag for å planlegge konkrete endringsprosesser og lære fra eksempler på beste praksis.

Denne boken vil gi en innføring i begreper i moderne atferdsvitenskap, og hvordan atferd etableres, opprettholdes og endres.

Hjelpeprosessar og rettsbruk i Nav-kontor

Foto Skippervik.png
Siv Oltedal.png

Liv Jorunn Baggegård Skippervik og Siv Oltedal mottar støtte til prosjektet Hjelpeprosessar og rettsbruk i Nav-kontor. Forfatterne arbeider begge ved Universitetet i Stavanger, hvor Baggegård Skippervik er universitetslektor i rettsvitenskap og Oltedal er professor i sosialt arbeid. Sammen har de lang erfaring fra forskning på praksis i Nav.

Om prosjektet: Kor går skjeringspunktet mellom juss og sosialt arbeid innan tenestene som vert handsama i Nav-kontor? Jussen har eit fokus på rettar og rammer, sosialt arbeid på den heilskaplege hjelpeprosessen. Å vere tilsett i Nav gjer det nødvendig å forstå grunnleggande tenking innan både juss og sosialt arbeid. Denne boka skal vise kva rettsreglar som kjem i spel ved utøving av sosialt arbeid i Nav-kontor, og kva dilemma som kan oppstå i det faglege arbeidet. Boka skal òg gje kunnskap om det sosialfaglege og juridiske handlingsrommet som finst i Nav.

Denne boka skal vise kva rettsreglar som kjem i spel ved utøving av sosialt arbeid i Nav-kontor, og kva dilemma som kan oppstå i det faglege arbeidet.

Sosial ulikhet i helse

Emil Øversveen.png
Håvard T. Rydland.png

Emil Øversveen og Håvard T. Rydland mottar støtte til prosjektet Sosial ulikhet i helse. En samfunnsvitenskapelig innføring. Øversveen er postdoktor i sosiologi ved NTNU, og Rydland er forsker ved NORCE samfunn. Begge forfatterne har arbeidet med doktorgrad i sosial ulikhet fra NTNU, og dette er deres første bok.

Om prosjektet: Boken skal være en bred innføring i sosiale helseforskjeller som samfunnsvitenskapelig forskningstema. Hvordan påvirker samfunnet helsen vår? Hvorfor dør mennesker med lav sosial status tidligere enn andre, og hva påvirker den globale fordelingen av sykdom og død? Hva er forholdet mellom samfunnsvitenskap og medisin som vitenskapelige perspektiver? Og hvorfor er de sosiale helseforskjellene større i Norge enn i mange andre europeiske land?

Boken skal være en bred innføring i sosiale helseforskjeller som samfunnsvitenskapelig forskningstema.

Å analysere samtaler med og mellom barn

IMG_9016.png

Margareth Sandvik mottar støtte til prosjektet Å analysere samtaler med og mellom barn. Sandvik er professor i norskdidaktikk og dr.philos. i retorikk. Hun arbeider ved Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning ved OsloMet – storbyuniversitetet. Sandvik har utgitt en lang rekke bøker. Hun har tidligere vært bidragsyter i utgivelser på Fagbokforlaget, men dette blir hennes første egne bok hos oss.

Om prosjektet: Dette er en innføringsbok i samtaleanalyse. Hensikten er å gi en forståelse av mekanismene som opptrer i samtaler med og mellom barn. I boken presenteres metoder og verktøy for å analysere samtalens mikro- og makrofenomener. Forfatteren tar for seg organisering av samtaleturer, organisering av lengre sekvenser som spørsmål og svar, hun tar for seg tema og temautvikling, dynamikk og samhandling, konflikt og krangel, og hun viser prinsipper for transkripsjon. Boken gir også eksempler på hvordan samtalesjangere som fortelling, argumentasjon, jevnaldersamtaler, voksenstyrte samtaler og støttende stillas kan forstås og analyseres.

Dette er en innføringsbok i samtaleanalyse. Hensikten er å gi en forståelse av mekanismene som opptrer i samtaler med og mellom barn.