Tildeling av Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2023

 
 
 

Følgende forfattere og prosjekter har blitt tildelt Fagbokforlagets lærebokstipend våren 2023.
Vi gratulerer!


Ernæring og psykisk helse

Kari Almendingen mottar støtte til en lærebok om ernæring og psykisk helse. Almendingen er professor ved Oslomet, har doktorgrad i ernæring og professorkompetanse innenfor flere helsefaglige retninger, deriblant klinisk ernæring. Hun har undervist, veiledet og forsket innenfor ernæringsfaglige og tverrfaglige problemstillinger i ulike roller i en årrekke.

Om prosjektet: Til tross for at psykisk helse er en politisk prioritet, er kunnskapsgrunnlaget om sammenhengen mellom ernæring og psykisk helse i liten grad beskrevet i offentlige publikasjoner, og dermed også i lærebøker. Psykiske lidelser er en stor belastning for enkeltmennesket, de pårørende og samfunnet. Psykiske lidelser er assosiert med 10–20 års kortere levetid enn resten av befolkningen, hovedsakelig på grunn av en høy forekomst av forebyggbare komorbide fysiske helsetilstander, for eksempel hjerte- og karsykdommer, diabetes, kreft og infeksjoner. Offentlige kostråd som er utarbeidet for fysisk helse, er også assosiert med god psykisk helse. Kosthold er mer enn ernæring som grunnleggende behov. Kosthold er viktig for sosial kontakt og fellesskap, men også for identitet, preferanser, mestring, livskvalitet og deltakelse i sin egenomsorg. Forekomsten av psykiske lidelser er forventet å øke, og dermed blir behovet for lite kostnadskrevende og forebyggende ernæringstiltak viktig. Den primære målgruppen er studenter innen helse- og sosialfaglige utdanninger.

Til tross for at psykisk helse er en politisk prioritet, er kunnskapsgrunnlaget om sammenhengen mellom ernæring og psykisk helse i liten grad beskrevet i offentlige publikasjoner, og dermed også i lærebøker.

Flerkulturelle praksiser i barnehagen

Therese Bjørnaas, Cecilie Fodstad og Svein Sando mottar støtte til en vitenskapelig antologi om arbeid med flerkulturelle barn og familier i barnehagers praksis. Bjørnaas er førsteamanuensis i religion, livssyn og etikk ved DMMH. Hennes forskningsområder er postkolonial teori og rasisme knyttet til barnehagelærerutdanningen. Fodstad er førstelektor i norsk ved Dronning Mauds Minne høgskole for barnehagelærerutdanning (DMMH). Hennes forskningsområder er barnelitteratur, litteraturdidaktikk og barns flerspråklighet. Sando er professor i RLE med vekt på etikk ved DMMH. Hans forskningsområder er teknologietikk og profesjonsetikk.

Om prosjektet: Utgangspunktet for boken er at språket vi har for å snakke om etnisitet, tro og rasisme, er problematisk, og at berøringsangsten er stor. Boken er et bidrag til å fremheve mangfoldet i norske barnehager og gjøre det levende og synlig. Et omdreiningspunkt er at de flerkulturelle barna får være reelle deltakere uten å måtte skape et kunstig skille mellom på den ene siden sin kulturelle kompetanse og sine språklige ressurser, og på den andre siden barnehagekonteksten. Boken vil derfor være et viktig bidrag både til utdanningen av barnehagelærerstudenter og til videre- og etterutdanningen av eksisterende barnehagepersonale. Boken presenterer ny forskning som er direkte relevant for praksis i barnehagen.

Boken formidler forskning i rasisme, tabuer, flerkulturelt foreldresamarbeid og inkludering i språk og lek i barnehagen.

Grunnleggende nevrobiologi

Magnus Blystad og Jo Jaavall mottar støtte til Grunnleggende nevrobiologi. Blystad jobber som førsteamanuensis ved Oslo Nye Høyskole og har emneansvar for biologisk psykologi. Med en akademisk bakgrunn som inkluderer en bachelor i psykologi, en master i nevrovitenskap og en doktorgrad i atferdsanalyse, gir han prosjektet solid faglig tyngde. Han har publisert flere vitenskapelige artikler og er en aktiv formidler gjennom ulike medieplattformer. Videre er han fagansvarlig for emnene biologisk psykologi og psykologiens historie ved Store norske leksikon, der han overvåker og utvikler artikkelinnhold. Jaavall er for tiden doktorgradsstipendiat hos Institutt for pedagogikk ved UiO. Han har en master i psykologi og flere års erfaring i å formidle biologisk psykologi til universitetsstudenter ved Institutt for psykologi ved NTNU, hvor han også har vært foreleser i emnet psykologiens historie. Gjennom sin pedagogiske praksis har han utviklet læringsressurser for å dekke studenters kunnskapshull fra biologi og kjemi på videregående. Videre har han også vært med på å lage en videoserie kalt «Hjelp, jeg studerer biologisk psykologi» for å formidle biologisk psykologi på en visuell og effektiv måte.

Om prosjektet: Grunnleggende nevrobiologi vil rette seg mot dem som skal studere biologisk psykologi eller andre fag hvor nervesystemets biologi er sentralt. Dette stoffet er nytt og ukjent for mange, og kan fremstå som vanskelig, men vil her gjøres forståelig og tilgjengelig gjennom utstrakt bruk av deskriptive illustrasjoner, oppsummeringer og oppgaver. Målet er at leseren skal få en solid forståelse av nevrobiologiens kjernekonsepter, slik at det legges et fundament for videre studier.

Målet er at leseren skal få en solid forståelse av nevrobiologiens kjernekonsepter, slik at det legges et fundament for videre studier.

Grunnbok i psykologi for helse- og sosialfag

Sonja Mellingen og Frode Thuen mottar stipend til Grunnbok i psykologi for helse- og sosialfag. Mellingen er psykologspesialist og førsteamanuensis ved HVL. Hun er tilknyttet bachelorutdanningen i sosialt arbeid hvor hun er ansvarlig for undervisningen i psykologi og sosiologi. Hun har tidligere jobbet i ulike deler av spesialisthelsetjenesten for rus og psykiatri. Thuen er psykolog og professor i psykisk helse- og rusarbeid ved HVL. Han har skrevet en rekke fagbøker og er bidragsyter i flere lærebøker.

Om prosjektet: Boken skal dekke pensum i psykologi for bachelorstudentene i helse- og sosialfagene. Første del tar for seg psykologiens historie, dens vitenskapelige og metodiske forankring, og de sentrale grunntemaene i psykologi. Den andre delen bygger videre på disse temaene og skal beskrive mer anvendte tema og kliniske tilstander. Psykologiske faktorer påvirker også den profesjonelle hjelperollen. Forfatterne legger derfor også vekt på temaer som trygghet, kommunikasjon, samhandling og ivaretakelse av hjelpere for å unngå utbrenthet.

Grunnlagskunnskap i psykologi gir bedre profesjonsutøvelse i sosialt arbeid og i arbeid med rus- og ROP-lidelser.

Grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering (G-SKUV) – fra teori til praksis

Foto: USN

H. Ösp Egilsdottir mottar stipend til en lærebok for å støtte læring av grunnleggende systematisk klinisk undersøkelse og vurdering (G-SKUV) både i ferdighetsavdelinger og i klinisk praksis. Egilsdottir er programansvarlig for fleksibel og desentralisert sykepleierutdanning ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) og har som stipendiat utviklet digitale læringsressurser for G-SKUV til støtte for studenters læring av G-SKUV og for bruk av G-SKUV i klinisk praksis. I tillegg har Egilsdottir sammen med tre kollegaer ved USN skrevet læreboken Helsevurderinger og sykepleiedokumentasjon, som blant annet inkluderer introduksjon til G-SKUV.

Om prosjektet: G-SKUV er en arbeidsmetode for sykepleiere som baserer seg på undersøkelsesteknikkene inspeksjon, auskultasjon, palpasjon og perkusjon. Denne arbeidsmetoden gir sykepleieren større mulighet til å grundig undersøke pasientens helsesituasjon ved å samle inn objektive data og vurdere blant annet alvorlighetsgraden av endringer i pasientens helsetilstand og behov for helsehjelp og sykepleie. Ved å bruke G-SKUV får også sykepleierne et mer profesjonelt og presist fagspråk for å videreformidle viktige opplysninger om pasientens helsetilstand. Boken vil legge vekt på å knytte sammen naturvitenskapene og arbeidet med G-SKUV som støtte til utvikling av klinisk vurderingskompetanse. Dette er en viktig del av arbeidet med klinisk undersøkelse. I tillegg blir det lagt opp til oppgaver, kunnskapsspørsmål og caser som bidrar til kunnskapsutvikling og refleksjon. Samtidig får leserne tips og råd om hvordan man kan bruke selvdrevne læringsprosesser for å bli tryggere på å bruke G-SKUV i klinisk praksis. Boken blir skrevet for alle som ønsker å lære seg G-SKUV og trenger støtte og hjelp til å overføre kunnskapen om G-SKUV fra teori til klinisk praksis.      

Hvordan utvikle falkeblikk på pasientens kliniske situasjon og oppdage endringer på et tidligere tidspunkt?

Helsearbeidsplassen

– en inngang til bærekraftig tjenesteutvikling

Arne Orvik mottar støtte til en lærebok om helse- og omsorgstjenesten som arbeidsplass og arbeidsplass- og tjenesteutvikling i et bærekraftperspektiv. Orvik er dosent (ph.d.) i helseledelse ved NTNU i Ålesund. Han har allsidig erfaring med undervisning, forskning og ledelse, og erfaring som rådgiver i helserelaterte virksomheter.

Om prosjektet: Å sikre en framtidig bærekraftig helse- og omsorgstjeneste krever ulike tilnærminger og tiltak. Denne boken setter søkelyset på arbeidsplassens betydning i tjenesteutviklingen og knytter arbeidsplassen til organisasjons- og samfunnsnivået. Boken ser også på hva som kjennetegner den gode helsearbeidsplassen i en bærekraftig tjeneste. Forfatteren vil vise til metoder i arbeidsplassutvikling og gi eksempler på prosjekter.

Hvordan sikre en framtidig bærekraftig helse- og omsorgstjeneste?

Karriereveiledning i arbeidsinkludering og oppfølgingsarbeid i Nav

Oda Notevarp Paulsen mottar stipend til boken Karriereveiledning i arbeidsinkludering og oppfølging i Nav . Dette en lærebok som skal vise sammenhengen mellom arbeidsinkludering og karriereveiledning. Paulsen er sosiolog og ansatt som høgskolelektor ved Høgskulen på Vestlandet, campus Bergen. Her underviser og forsker hun med karriereveiledning som fagfelt, hvor hun er spesielt opptatt av profesjonalitet og identitet i karrierveilederrollen. Paulsen har mange års erfaring med oppfølgingsarbeid i Nav og i arbeidsmarkedsbedrifter. Hun har jobbet spesielt med brukergrupper som står utenfor arbeidslivet på grunn av psykisk sykdom.

Om prosjektet: Boken vil koble karriereveiledning til arbeidsinkludering og oppfølgingsarbeid i Nav. Hensikten med boken er å få frem hvordan disse fagfeltene kan forstås relatert til hverandre, og hvordan ansatte i Nav og arbeids- og inkluderingsbedrifter kan jobbe med karriereveiledning og karrierelæring i sin praksis. Boken skal bidra til å utvikle en bevissthet om karriereveiledningsfaglige perspektiver relatert til metodikk som anvendes, støtte opp under profesjonalisering av karriereveiledning som fagfelt og styrke helhetlig og god oppfølging i Nav.

Faglig forståelse om karriereveiledning og arbeidsinkludering som styrker helhetlig og god oppfølging i Nav

Strategisk kommunikasjon

Erik Larsen mottar støtte til boken Strategisk kommunikasjon. Larsen har lang og bred erfaring som journalist, kommunikasjonsrådgiver og prosessveileder, og har undervist i strategisk kommunikasjon i mer enn 30 år. Han har vært forfatter og medforfatter av en lang rekke bøker, rapporter og veiledere. Fra høsten av er han emneansvarlig for kommunikasjonsrådgiverstudiet ved Høgskolen i Innlandet.

Om prosjektet: Strategisk kommunikasjon skal være en praksisrettet innføringsbok til faget. Den vil presentere sentrale retninger, teorier og modeller, samt gi en oversikt over forskningen på feltet. Men fremfor alt vil boken være arbeidslivsrelevant ved at den tar for seg og gir eksempler på og tips om metoder for planmessig og effektivt kommunikasjonsarbeid. Den vil særlig handle om utvikling av ulike typer kommunikasjonsstrategier, analysearbeid og evaluering.

Ingenting er så praktisk som en god teori!


Vold i nære relasjoner og foreldreskap

Foto: Liv Sand

Henning Mohaupt mottar støtte til boken Vold i nære relasjoner og foreldreskap. Mohaupt jobber ved Alternativ til Vold med voksne som utøver vold, voksne som har blitt utsatt for vold, og små barn som har levd med vold mellom foreldrene. Han har en ph.d. fra UiO med temaet Hvordan opplever menn i voldsbehandling sin relasjon til sine barn? Mohaupt er også en del av det norske utdanningsteamet i metoden Child-Parent Psychotherapy (CPP) ved RBUP Øst og Sør. Metoden retter seg mot å styrke samspillet mellom barn og foreldre etter traumer, som vold i familien.

Om prosjektet: Vold i nære relasjoner påvirker foreldrefungeringen hos utøveren og den utsatte negativt. Boken beskriver hvordan familiesystemet kan bli preget av vold. Hva kjennetegner farsrollen hos menn som har utøvd partnervold? Hvordan preges mor–barn-samspillet av at mor har blitt utsatt for vold? Hvordan øker risikoen for partnervold under graviditeten og småbarnstiden? Hva kjennetegner familier der det er brudd mellom foreldrene etter vold? Denne boken skal beskrive sammenhengen mellom vold i nære relasjoner, foreldreskap og utvikling hos barn og voksne.

Boken beskriver hvordan familiesystemet kan bli preget av vold.

Å undervise i samfunnsfag: et metodisk blikk på klasserommet

Julie Ane Ødegaard Borge og Mona Langø mottar støtte til boken Å undervise i samfunnsfag – et metodisk blikk på klasserommet. Borge er førsteamanuensis i samfunnsfag ved Høgskolen på Vestlandet og førsteamanuensis II ved NLA Høgskolen. Hun er medforfatter på Fagbokforlagets samfunnsfagverk Aktør. Langø er universitetslektor i samfunnskunnskapsdidaktikk ved Universitetet i Bergen. 

Om prosjektet: Demokratiet er under press. Fremveksten av støtte til autoritære ledere, kombinert med økende polarisering, utfordrer oss som samfunn, og utfordrer samfunnsfagets rolle i utdanningen av demokratiske medborgere. Hvordan kan samfunnfagsundervisningen bidra til å danne demokratiske samfunn som ikke bare tåler, men også oppmuntrer til uenighet, meningsbrytning og kritisk tenkning? Denne boken retter blikket mot metodiske grunnformer som en del av fremtidige læreres profesjonelle utviklingsarbeid.

Hensikten med boken er å gå gjennom og vise styrker og svakheter ved ulike undervisningsmetoder med tanke på uenighet og kritisk tenkning.