Hvorfor skal barnehagen jobbe med digitale verktøy?
Geir Valøen og Ståle Skagen har skrevet boken Kom i gang med digitale verktøy i barnehagen. Boken er en praksisnær tilnærming til barnehagens bruk av digitale verktøy.
Sammen har de holdt foredrag og kurs i hele landet. De har blant annet hjulpet kommuner i oppstartsfasen med digitalt arbeid, og undervist for lærerutdanningen, UH-sektoren og fagforeninger. Duoen har blant annet fått tre nasjonale priser for sitt digitale pedagogiske nybrottsarbeid.
Hvorfor har dere skrevet denne boka?
Etter å ha holdt inspirasjonsforedrag fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør, har vi fått gode tilbakemeldinger på vår praksisnære formidling. Dette ønsket vi å gjøre om til en lettlest og inspirerende bok som alle, uansett stilling og ansvar, kan dra nytte av. Vi ønsker å vise at det slett ikke trenger å være verken komplisert eller krevende å etablere en god digital praksis i barnehagen. Denne praksisen avhenger ikke av barnehagens/enhetens økonomiske tilstand, men først og fremst av god pedagogisk og didaktisk forståelse og gjennomføring. Dette kan gjøres ved bruk av enkle digitale hjelpemidler.
Boka handler også vel så mye om vår fascinasjon for barns undring, barns initiativ og pedagogisk prosjektarbeid.
Hvilke utfordringer kan barnehagen møte når de skal arbeide digitalt?
For mange handler det om at man må manøvrere i et landskap full av fordommer og kunnskapsløshet. Ordet “skjermtid” kan få det til å gå kaldt nedover ryggen til de fleste. Veldig mange tror rett og slett at digital praksis i barnehagen handler om iPader, apper og passive barn oppslukt av skjermen. Det er ikke riktig. Vi har pakket de digitale verktøyene våre i tursekken og jobbet aktivt med rammeplanens fagområder i uterommet, så vel som i innerommet.
Vil digitalt arbeid gå på bekostning av annen lek?
En vanlig misforståelse både blant barnehagearbeidere og foresatte er at mange tror at øvrige verktøy må vike når barnehagene anskaffer seg digitale verktøy. Det er ikke sånn at legoklossene forsvinner når avdelingen kjøper inn en iPad. Men sammen kan disse pedagogiske verktøyene gi enda flere kreative muligheter for barna. De kan lage en animasjonsfilm av legofigurene, der barna både har regi og er skuespillere. Tilfører vi et grønt tøystykke, har man plutselig et lite green screen studio i legokroken, der man kan leke seg med de bakgrunnene man måtte ønske å krydre historien med. Når digitale verktøy og øvrige pedagogiske aktiviteter støtter hverandre, gis det enda flere muligheter for gode kreative prosjekter og lek for barna.
Hvordan utøve god digital dømmekraft?
Det å jobbe digitalt innebærer også et visst ansvar blant de ansatte. Personalet må sette seg inn i reglene om personvern og utvikle digital dømmekraft. Det er derfor svært viktig at ledelsen i barnehagen tar ansvar for, og legger til rette for slik kompetanseheving. Mange kvier seg for å bruke digitale verktøy i barnehagen på grunn av ansvaret dette innebærer. På nett finnes det gode læringsressurser for å bedre personalets kunnskap om digital dømmekraft.
Hvordan opplever dere den digitale tilstanden i barnehagen?
Vi ser at mange barnehager har en del digitale verktøy, men samtidig kommuniserer at de mangler tid og ressurser for å kunne bruke det pedagogisk i en hektisk hverdag. Vi opplever også en økende interesse for mulighetene disse verktøyene gir, og at flere kommuner har ansattes digitale ferdigheter på dagsorden.
Er barnehagen avhengig av ildsjeler?
Selv mener vi ikke det, men dessverre ser det ut til at dette er faktum i altfor mange barnehager. Mange ildsjeler føler de må dra lasset alene uten hjelp fra verken barnehageledelse eller kollegaer, og at dette arbeidet i lengden blir en for stor omfattende og at de gir opp!
For at enheter og kommuner skal komme rammeplanen i møte, må vi arbeide for en systematisk kompetanseheving over tid. Dette gjelder alle fagområder. Når vi får en felles kunnskap og praksis, vil dette gå av seg selv, og samtidig åpne nye dører for spennende tverrfaglige prosjekter med barn.
Hvilke tips har dere til barnehager som skal komme i gang eller utvide det digitale arbeidet?
Start i det små med de verktøyene dere allerede har. Gjerne med avdelingstelefonens kamerafunksjon og søkemotor.
Hent inspirasjon internt på enheten eller i kommunens barnehager der en digital praksis allerede er etablert.
Bruk foreldre, nærmiljø og forskningsinstitusjoner som samarbeidspartnere. Våre erfaringer er at mange ønsker å bidra med sin kompetanse inn i barnehager og skole. Lytt både til skeptikerne og tilhengerne for å få et nyansert og velforankret utgangspunkt for barnehagens digitale praksis.
Opprett gjerne en IKT-gruppe ved enheten, der dere sammen kan systematisere og kvalitetssikre digitalt arbeid.
Kartlegg kompetansen i personalgruppen og sørg for at de digitale entusiastene får gode betingelser.
Ta gjerne kontakt om du ønsker et inspirasjonsforedrag på en konferanse, en fagdag eller et innlegg i din kommune.
Ståle Skagen seskagen@online.no
Geir Valøen gevaloen@gmail.com