Gro Ulland - Hvem lager læremidlene?

Gro Ulland. Foto: Casper Kongstein.

 

Hvem er det egentlig som står bak læremidlene?
I denne artikkelserien møter du forfattere, illustratører og andre nøkkelpersoner bak våre læreverk. Hvem er de? Hvilke utfordringer ønsker de å løse, og hva er deres beste undervisningstips?

Fortell litt om deg selv
Jeg arbeider som norsklærer ved Høgskolen på Vestlandet, og jeg har også en liten stilling ved en barneskole i Bergen. Jeg underviser i barnelitteratur, litteraturdidaktikk og legger vekt på hvordan studentene kan bli gode lese- og skrivelærere. I skolen er jeg opptatt av at det fins mange innganger til tekster og at elevene skal bades i god barnelitteratur.

Hva motiverte deg til å bli med på Ordriket-teamet?
Vel, nå har jeg jo vært med siden starten i 2011. Jeg tror det som var viktigst for meg var å kunne ha innflytelse på hvordan en god struktur og gode tekster kunne gjøre det kjekt for lærere og elever som bruker Ordriket. Vi har en godt gjennomarbeidet struktur i hele verket. Det er selvsagt motiverende å kunne påvirke elevers opplevelse av å lære å lese. Samtidig er det veldig motiverende å arbeide sammen med bra folk på et prosjekt en vier så mye tid til.

Hva mener du er de mest oppsiktsvekkende endringene med fagfornyelsen, og hvordan har dere jobbet for å imøtekomme kravene i faget?

Selv om all god lesing er kritisk lesing, så har vi løftet frem hvordan elever og lærere kan tenke kritisk rundt tekster. Det svarer godt på kritisk tilnærming til tekst. De fagovergripende temaene er også tydelige i lærerveiledningene, i temaene våre og i forberedelsen til hvert kapittel. Det er mange elementer ved Ordriket som gjør det lett å arbeide med demokrati og medborgerskap, folkehelse og livsmestring og bærekraftig utvikling, for eksempel tekstvalget vårt og innrammingen av tekstene.

Hva var den mest utfordrende delen av prosessen av å skape et norskverk for hele barnetrinnet?
Det har vært utfordrende, men viktig, å stå i prosessen selv om det nå har tatt over 11 år. Det krever utholdenhet, med andre ord. Heldigvis har vi gode redaktører som hjelper til med helhetsblikket. Vi er også heldige som har kunnet boltre oss over hele 7 årstrinn, da kan vi samle tekster og oppgaver og temaer til et annet trinn enn det vi holder på med for øyeblikket.

Hva var det mest givende under prosessen?
Gode tilbakemeldinger og at mange elever har Ordriket som en naturlig del av skoledagen sin. Det er selvsagt givende at bøkene også er så estetisk vakre. At jeg har hatt en idé om å skrive om rettferdighet og urettferdighet, for eksempel, og så blir det et fint kapittel med tekster, farger og illustrasjoner. Det er jo veldig tilfredsstillende.

Hva liker du best med Ordriket?
Strukturen. Den kan gjøre lærere sikker på at de har alt de trenger for god norskundervisning. Og de fine tekstene. Og en tro på at elevene får til ting, som å skrive ulike teksttyer selv om de ikke har så mye skriveerfaring.

Hva håper du Ordriket bidrar til?
Elever med leselyst, elever som er gode til å samtale om tekst og å dele meningene sine.

Dine tre beste undervisningstips?
Les høyt, les høyt les høyt. Del elevenes gode formuleringer når de skriver tekster og husk at mye av tilpassingen til hver elevhandler om åpne oppgaver og ulike innganger til tekster.