Barnehagelæreren som inspirator

 

Foto: Shutterstock

 
 

Se for deg at du går inn i framtidens barnehage, og du holder et barn i hånden. Hvilken barnehagelærer og hvilken barnehage ønsker du å møte? Marit Ranum Granholt er tidligere førstelektor i pedagogikk i barnehagelærerutdanningen. I 2015 ble hun av PBL kåret til Årets Barnehageinspirator. Dette er et utdrag fra boka hennes, «Barnehagelæreren som inspirator», som kom ut i august 2021.


… Jeg lener meg lydig bakover her i min egen hjerne.

Blir nesten et barn i den store tronen

og glemmer avdelingsmøtene og telefonen.

Jeg holder meg lydig i ro, og ser ungene komme.

De går innom Ansvarlige Agnes og får tøfler på bena.

Fornuftige Frida har vasket skap, og Nils

går med skrujern og ser etter løse skruer

Han finner ingen i sin del av hodet

men her hvor jeg sitter

blant unger og hester og mystiske steder

sitter skruene løst, de henger rundt halsen som glitter og perlekjeder.

(Armand, 1998, utdrag)

Jeg går inn i framtidens barnehage, og jeg holder et barn i hånden. Hvilken barnehagelærer og hvilken barnehage er det jeg ønsker å møte? Jeg vil gjerne møte både Ansvarlige Agnes, Fornuftige Frida og Nils. Men jeg vil også veldig gjerne møte Magiske Maja. Magiske Maja som har hengt tepper fra taket og ned, blå tepper med små, gule stjerner og dusker og paljetter. Magiske Maja som har hengt opp kjoler og hatter og uniformer med epåletter, og som forteller eventyr om konger og prinser med sverd av gull og om drager. Magiske Maja som fyller luften med forventning. Magiske Maja som strør glitter over dagen.

 
Foto: Shutterstock

Foto: Shutterstock

 

Jeg ønsker å møte en barnehagelærer som har leken i sitt blikk, som selv er leken, og som sammen med barn og kolleger har skapt rom som sier: «Kom og lek!» Her er plass for lek, her er inspirasjon til lek, og her er tid. Tid til å leke, tid til å fordype seg, tid til å etablere vennskap, tid som ikke stykkes opp med stadige avbrytelser. Jeg vil møte en barnehagelærer som ser barnet mitt, og som møter det med respekt og tillit. Jeg vil møte en barnehagelærer som får betydning for barnets liv. Jeg vil møte en barnehagelærer som barnet mitt, og også jeg, kommer til å huske og tenke tilbake på med glede.

Jeg vil møte en barnehagelærer som ser mangfoldet i barnegruppen, som ser mangfold som en styrke og som et utgangspunkt for å utvikle toleranse, inkludering, respekt og vidsyn.

Jeg vil møte en barnehagelærer som står fram som en klok og kunnskapsrik leder for sine medarbeidere, en barnehagelærer som setter ord på sin kunnskap og deler den med sine medarbeidere. En barnehagelærer som ser den enkelte medarbeider, og som inviterer til dialog og refleksjon over barnehagens virksomhet.

Jeg vil møte en barnehagelærer som møter barnas foreldre og foresatte med respekt, toleranse og klokskap.

Jeg vil møte en barnehagelærer som gjennom sin kraft og sitt mot ser betydningen av å delta i den faglige og politiske debatten om barnehager. En barnehagelærer som har erfart at barnehagelæreres kunnskap har blitt verdsatt og lyttet til og har ført til resultater.

Jeg vil møte en barnehagelærer som ivrer for sitt yrke. Som er opptatt av barnehagers og barnehagelæreres betydning for barn, barndom, familie og samfunn. En barnehagelærer som er underveis, og som aldri blir ferdig med å lære. Jeg vil møte en barnehagelærer som er stolt av å være barnehagelærer.

Jeg vil møte en barnehagelærer som får betydning for barnets liv. Jeg vil møte en barnehagelærer som barnet mitt, og også jeg, kommer til å huske og tenke tilbake på med glede.
— Marit Ranum Granholt
Foto: Kaja Bruskeland

Foto: Kaja Bruskeland

Jeg vil møte en barnehagelærer som opplever sin kompetanse som høyt respektert og som en forutsetning for å kunne skape gode barnehager der barn lever gode liv. Som opplever å bli lyttet til når rammebetingelser foreslås endret, og som opplever å få gjennomslag i pedagogiske og politiske spørsmål. Jeg vil møte en barnehagelærer som opplever at barnehager er et satsningsområde i samfunnet fordi gode barnehager anses for å være av største betydning for små barn, for deres foreldre og for samfunnet som helhet.

Jeg vil møte en barnehagelærer som er gitt gode muligheter, gjennom utdanning og videreutdanning, oppfølging og veiledning, til å kunne møte de utfordringer yrket byr på. Jeg vil møte en barnehagelærer som gjennom sin utdanning og sin kompetanse og gjennom samfunnets vektlegging av gode barnehager opplever at han eller hun kan være en inspirator for det enkelte barn og for den gode barndom. Å kunne være en slik inspirator er ikke bare den enkelte barne- hagelærers ansvar, men ansvaret til et samfunn som ønsker det beste for sine barn.

Jeg går inn i framtidens barnehage, og jeg holder et barn i hånden.

Jeg ønsker å møte en barnehagelærer som har leken i sitt blikk, som selv er leken, og som sammen med barn og kolleger har skapt rom som sier: «Kom og lek!» Her er plass for lek, her er inspirasjon til lek, og her er tid. Tid til å leke, tid til å fordype seg, tid til å etablere vennskap, tid som ikke stykkes opp med stadige avbrytelser.
— Marit Ranum Granholt

Ønsker du å lese mer?

 

Barnehagelæreren som inspirator Marit Ranum Granholt

Barnehagelærere har en krevende profesjon som påvirkes av både faglige, politiske og økonomiske føringer. Den påvirkes også av synet på barn, barndom og barnehager. Å være en inspirator har sammenheng med barnehagelærerens kompetanse, kraft og mot, men er også avhengig av et samfunn som er villig til å investere i en god barndom i barnehager.

Boka henvender seg til studenter i barnehagelærerutdanningen, til praksisfeltet og til alle som er opptatt av barnehager.