Nye takter for bygg og anlegg

Foto: Per Berg

Foto: Per Berg

I år var det flere ungdommer som valgte yrkesfag fremfor studieforberedende og det er flere jenter enn tidligere som søker seg til de mannsdominerte utdanningsprogrammene. Undersøkelser viser at Norge kan trenge så mange som hundre tusen flere fagarbeidere i løpet av de neste tjuefem årene, og myndighetene mener vi bør velge mester fremfor master. Vi ser en liten, men positiv dreining mot at vi får flere fagutdannete og høyere status for yrkesfagene.

I 2020 innføres både ny struktur og nye læreplaner for yrkesfagene. Det er mye å sette seg inn i både for lærere og læremiddelutviklere. I tillegg til nye programfag og kjerneelementer skal også tverrfaglige temaer være sentrale i opplæringen. Elevene skal i større grad lære seg å forstå arbeidsfellesskapet, og arbeidstakers og arbeidsgivers rettigheter og plikter har fått en mer sentral plassering. Både myndigheter, organisasjonsliv og bransje har vært del av prosessen og satt sine avtrykk i læreplanen.

Omtrent alle fagene i fagfornyelsen har et ansvar for å lære elevene om bærekraft i yrkeslivet, og for bygg- og anleggsteknikk handler dette både om kildesortering, kvaliteten på arbeidet som utføres, valg av materialer og tekniske løsninger. I tillegg til at elevene skal lære seg å velge bærekraftige løsninger som gir lite miljøavtrykk, skal de utvikle en helhetlig bevissthet som også innebærer vedlikehold, ombruk og resirkulering av materialer, maskiner og redskaper.

Elevene skal kombinere teoretisk kunnskap med praktiske ferdigheter i verkstedet og i klasserommet. I tillegg til å lære seg å støpe en trapp eller konstruere et tak, skal elevene også lære om rollen til bransjeorganisasjonene, oppdragsgivere, kollegaer på arbeidsplassen som har ansvar for andre deler av byggeprosessen, myndigheter, til miljøet og til sikkerhetskrav i arbeidslivet.

Forebygging av helseskader og ulykker krever omfattende innsats fra lærerne og står sentralt i alle yrkesfagene. Mange lærere velger å starte skoleåret med HMS-opplæring for å styrke ferdighetene hos elevene som skal ha praksis på byggeplasser eller anleggsområder. Som læremiddelutvikler har det vært viktig for Fagbokforlaget å samarbeide med både elever og lærere, bransjeorganisasjoner og representanter fra næringen. Slik kan vi tilpasse læremidlene til lærerens behov i klasserommet, og i tillegg hjelper det oss til å ta vår del av ansvaret for god yrkesopplæring og godt kvalifiserte fagarbeidere i samfunnet.

Vi er stolte over å ha utviklet læremidler med elevene i fokus, og som vil hjelpe lærere til å gi dem et godt grunnlag for praktisk læring, og for å ta velfunderte valg når de skal videre på Vg2. Vi heier på yrkesfagene, og særlig på jentene som tør velge utradisjonelt! Du kan lese mer om verket her.

Lykke til med undervisningen!

Med vennlig hilsen
Redaksjonssjef undervisning
Ingvild Sommer