Nina Oddvik - Hvem lager læremidlene?

 

Hvem er det egentlig som står bak læremidlene?
I denne artikkelserien møter du forfattere, illustratører og andre nøkkelpersoner bak våre læreverk. Hvem er de? Hvilke utfordringer ønsker de å løse, og hva er deres beste undervisningstips?

Fortell litt om deg selv
Jeg er lærer på fulltid i Bergensskolen, men er født og oppvokst i Horten. Jeg har alltid vært glad i språk og samfunnsfag, og i de senere år også i "det digitale". Utviklingen er så spennende! Jeg er samboer og mamma til 2, ei jente og en gutt, begge i skolealder. Jeg liker å være ute i all slags vær, elsker musikk, gode bøker og ferske boller. Noen ville kanskje kalle meg en livsnyter?

Nina Oddvik. Foto: Nina Oddvik.

Hva motiverte deg til å bli med på link-teamet?
Engelsk ligger mitt hjerte nær. Etter flere år i skolen med utdaterte engelskverk, var det motiverende å få være med på og skape noe helt nytt. Å lage et helt verk som forhåpentligvis kan inspirere og trygge skoleelever som skal bruke engelsk livet ut, var dessuten en fin tanke.  

Hva mener du er de mest oppsiktsvekkende endringene med den nye læreplanen i engelsk, og hvordan har dere jobbet for å imøtekomme kravene i faget?

Det er kanskje spesielt 3 ting jeg tenker bør løftes frem i forbindelse med ny fagplan i engelsk: 
- Det interkulturelle perspektivet, at vi skal undre oss og utforske språket sammen, og knytte det til elevenes verden.
- Synet på språk, different Englishes og at elevene selv i større grad trekkes inn i undervisningen med sine språk og erfaringer. 
- De tverrfaglige temaene: "Demokrati og medborgerskap" og "Folkehelse og livsmestring", og hvordan vi kan arbeide med disse i engelskfaget, uten å trenge å tenke for komplisert. 

Hvilken rolle spiller engelskfaget i skolen?
Engelsk er sentralt for kulturforståelse, kommunikasjon, danning og identitetsutvikling. Her har skolen en stor oppgave og et viktig samfunnsoppdrag. Det er givende å få lov til å være med å legge grunnmuren for språklæringen, gjennom alt det vi kan tilby lærere og elever som bruker link. 

Hva liker du best med link?
Vanskelig spørsmål! Variasjonen i link-verket kanskje? Både temamessig, i tekster i Textbook og i muntlige og skriftlige oppgaver beskrevet i Teacher's Guide. Tekstene mener jeg er varierte i både sjanger og innhold, samt lærerike, relevante og interessante. I link opplever jeg at vi virkelig favner det nye tekstbegrepet fra LK 20.

Hva håper du link bidrar til?
Jeg håper at elevene skal bli så trygge i faget at de også blir trygge og kompetente språkbrukere videre i sine liv. Jeg håper de kan utvide perspektiver på seg selv og andre og møte verden med undring og nysgjerrighet. I tillegg håper jeg link gjør elevene bedre rustet i en digital verden hvor ting endrer seg så raskt. 

Hvilke utfordringer står engelskfaget (og lærerne som skal undervise i faget) overfor i den norske skolen?
Umiddelbart tenker jeg at tid er en utfordring, både til planlegging, oppdatering og til selve faget. Timetallet står som før, så det å tenke flerfaglig (på tvers av fag) kan nok hjelpe litt. Digitale ferdigheter skal elevene også trenes opp i, det kan være utfordrende for noen. Her håper vi at lærere opplever at de får god støtte i både Textbook og Teacher's Guide.  

Har du noen forslag til hvordan lærerne kan få mest mulig ut av den knappe tiden de har til rådighet i faget?
- Bruk læringspartnere og øv elevene på hverandrevurdering og muntlige strategier
- Tenk flerfaglig og bruke engelsk der det er naturlig 
- Gjennomfør temaøkter eller -dager på engelsk. 

 Hva var den mest utfordrende delen av prosessen av å skape et engelskverk for hele barnetrinnet?
Det var å skape en rød tråd og å bygge opp et helhetlig verk med de andre forfatterne. I tillegg var det utfordrende å begrense seg da vi skrev bøkene, fordi vi hadde så mange ideer.

Hva kjennetegner en god undervisningsøkt for deg?
Etter en god undervisningsøkt har vi forhåpentligvis jobbet med lesing og skriving, samt lyttet til og snakket engelsk. God elevaktivitet, diskusjoner, "summing" og gjerne litt lek og latter kjennetegner en god økt! Lærere må gjøre faget relevant og elevene må oppleve nytten av å kunne språket. 

Hva er dine tre beste undervisningstips?
Everyday practice, bruke tid på sang og muntlige aktiviteter, samt å fokusere på fraser og forståelse.