Norskspillet
Hva er Norskspillet?
Norskspillet er et ordforklaringsspill hvor poenget er å forklare fagbegrep eller andre norskrelaterte ord, uten å bruke ordet i forklaringen. Spillet er en kombinert utgave på begge målformer.
Dette er et spill som kan bidra til at elevene:
øver på faguttrykk og fagstoff knyttet til norskfaget
forbedrer sine muntlige ferdigheter og øver på å snakke fag i en ufarlig setting
får et morsomt avbrekk i undervisningen, som likevel er faglig
Hvem passer Norskspillet for?
Målgruppa er elever i undervisningssituasjoner. Spillet er nivådifferensiert, noe som gjør at det passer for alle elever fra og med ungdomsskolen, til og med videregående. Ordene er delt inn i vanskelighetsgrader der grønn er enklest, gul middels og rød vanskelig. Læreren kan selv styre om elevene skal bruke eksempelvis «kun grønn» eller «alle tre».
Hvordan spiller man Norskspillet?
Klassen deles inn i «spillgrupper» på fire elever. Spillgruppen deles deretter i to lag, à to elever. Det er viktig at deltakerne i spillgruppen sitter tett, f.eks rundt en pult, der de på samme lag sitter overfor hverandre. Hvis antallet ikke går opp i klassen, kan spillgruppene være større. Eksempelvis ei gruppe på seks med tre lag, eller en gruppe på fem med hhv. to og tre på hvert lag.
Hvert lag trenger: én kortstokk av Norskspillet, stoppeklokke (mobil), penn og papir.
Lagene spiller etter tur. Det ene laget begynner med bunken kort, det andre laget begynner med stoppeklokken. Det første laget velger hvem på laget som skal forklare og hvem som skal gjette. Dette går på omgang. Den som skal forklare starter med bunken, og trekker det øverste kortet. Nå skal eleven prøve å forklare så mange ord som mulig i løpet av ett minutt. (Lag 2 starter og stopper eleven) Eleven trekker et nytt kort hvis hen blir ferdig med ordene i løpet av minuttet.
Regler for forklaringen
Det er ikke tillatt til å si hele eller deler av ordet som skal forklares
Det er ikke tillatt å si ordet på et annet språk
Det er ikke tillatt å stave ordet på noen som helst måte
Det er ikke tillatt å mime, peke, tegne, synge eller lignende
Det gis ett poeng pr. riktig svar. Dersom eleven ikke kan ordet, eller ser at makker ikke klarer å gjette det, er det mulig å si «pass». Man kan avtale i forkant om det skal gis ett minuspoeng for dette, vurder utfra trinn og klasse.
Når ett minutt har gått, stoppes runden, og poengene telles opp. Deretter er det lag 2s tur.
Slik fortsetter dere til avtalt spilltid har gått, eller til bunken er brukt opp.
Når dere er ferdige, kan dere summere opp poengene fra alle rundene og se hvilket lag i klassen som fikk flest poeng.
Spillet kan spilles flere ganger. Etter hvert kommer elevene til å kjenne igjen ordene, og bli stadig bedre. Varier lagene fra gang til gang, slik at elevene får prøvd på å finne ordet med ulike forklaringer og referanser.