Toleransevinduet er kanskje traumefeltets mest nyttige modell. Men hva er egentlig toleransevinduet? Og hva skjer dersom vi beveger oss utenfor toleransevinduet vårt?
Les merI disse dager er det mange som planlegger å søke på høyere utdanning fra høsten av. Søknadsfristen nærmer seg, og det er ikke lett å vite hva man skal søke på.
Les merHva menes egentlig med at vi har tre hjerner? Og hvordan forklarer man det til et utviklingstraumatisert barn slik at barnet kan få bedre kontroll over følelsene sine?
Les merNår vi føler oss truet, har vi mennesker tre forsvarsmurer vi bruker for å beskytte oss selv fra trusselen. Vår første innskytelse er å prøve å snakke oss ut av situasjonen – å løse problemet gjennom sosiale relasjoner.
Les merUniversitetet i Bergen har Norges største samling av gatekunst og har knapt betalt en krone for den. Hvordan gikk det til?
Les merStadig flere barnehagelærere tar ordet og ytrer seg kritisk til beslutninger med svak faglig legitimitet. Noen opplever at kritikken er uønsket. Noen opplever at oppmerksomheten forskyves fra sak til person, og den som kommer med kritikken, blir problemet. Men det hender også at kritikken blir lyttet til. Kanskje er handlingsrommet større enn vi ofte tror?
Les merFor mange kan koding virke stort og komplekst å sette seg inn i. Vi gir deg oppskriften som gjør det overkommelig - både for lærere og elever.
Les merSmå barn har både et uutviklet reguleringssystem og et sensitivt alarmsystem. Alarmen til et barn kan bli aktivert av flere ting – som brå bevegelser, kroppslig ubehag som er ukjent og skummelt, eller stimuli som er for intens.
Les merÅ skape et trygt og utviklende læringsfellesskap kan gjøres på så mange måter. Å finne balansen mellom forutsigbare rammer og varierte aktiviteter er ofte en del av prosessen. Midt i høstsemesteret har du og klassen din vanligvis kommet inn i en god rytme sammen, og dere er kanskje klare for noen tips og ideer som bidrar til variasjon og aktivitet?
Les mer